Omslag op woningmarkt zorgt voor versnellingen binnen sector
Veel geldverstrekkers zetten momenteel stappen om te komen tot een betere dienstverlening en samenwerking met hun adviseurs, ziet De Hypotheekshop. De adviesketen: “Denk aan inzage van bestaande hypotheken, het genereren van adviessignalen, portals voor het doorvoeren van mutaties en het opstellen van beheergidsen (als tegenhanger van de acceptatiegids). Ook wordt er ingezet op koppeling met de eigen CRM van intermediairs middels HDN (zogeheten IA-IX berichten) of api’s en het indienen van beheeraanvragen via HDN (BX).
“Verbeterpunten die worden aangedragen door adviseurs zijn de bereikbaarheid en het kennisniveau van medewerkers en de soms lange wachttijden voor het doorvoeren van mutaties. Wettelijk gezien is er een ongelijk speelveld tussen aanbieder en adviseur, waarbij voor adviseurs adviesvereisten gelden bij het muteren van hypotheken, zoals verhoging in verband met verduurzaming. Deze zijn er niet als klanten zelf rechtstreeks bij financiers terecht kunnen. Geldverstrekkers zouden hierin meer de samenwerking met de adviseurs moeten zoeken.”
Door de enorme drukte van de laatste jaren was er niet altijd voldoende capaciteit voor bestaande klanten. Dat geldt niet alleen voor adviseurs, ook bij geldverstrekkers had de backoffice niet de grootste prioriteit. Als gevolg van het terugvallen van de hypotheekmarkt, de druk om te verduurzamen en de verwachting dat bestaande klanten met een lage rente in de toekomst minder vaak van financier zullen veranderen, neemt het belang van goed beheer snel toe, aldus De Hypotheekshop.
Reactie toevoegen
Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan
Starters (391.000 euro en doorstromers (408.000 euro) in Noord-Holland hebben vorig jaar gemiddeld de hoogste hypotheekaanvragen gedaan. Dat blijkt uit het overzicht...
De vaste hypotheekrente, aldus De Hypotheekshop, daalt sinds eind oktober – al tien weken op rij. In die periode is de middel(lange) rente vijf jaar vast met...
HDN ziet duidelijke omslag ten goede
Het jaar 2023 werd volgens HDN gekenmerkt door herstel in het tweede deel van het jaar. "Een duidelijke omslag binnen de hypotheekmarkt." 2023 eindigde sterk met...
"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"
Hoewel de samenleving als geheel flexibeler wordt, wordt vertaling daarvan binnen het hypotheekadvies volgens De Hypotheekshop "als lastiger ervaren. Een bestendige...
Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars
Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...
"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"
"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...
Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente
Door de NHG-korting betaalden starters sinds jaar en dag gemiddeld de laagste rente op hun hypotheek. Daar lijkt met ingang van het huidige kwartaal verandering...
HDN: "Positie starters sterk verbeterd"
Afgelopen maand werden circa 32.500 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat ligt ruim drie procent boven het aantal hypotheekaanvragen in dezelfde maand...
De Hypotheekshop: geen aandacht voor maatwerk in verkiezingsprogramma's
Een probleem dat een steeds groter obstakel voor bepaalde groepen consumenten vormt, maar waar in de verkiezingsprogramma’s nog geen aandacht voor is, zijn...
Dertig jaar vast valt uit de Top Drie
Door de ultra lage hypotheekrente van de laatste jaren werden de langere rentevaste perioden 20 en 30 jaar vast steeds populairder. Beide behoorden vanaf 2017 tot...