Pensioendeelnemer krijgt eigen geschilleninstantie
Het algemeen bestuur van de Pensioenfederatie heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een nieuwe, onafhankelijke geschilleninstantie voor pensioenfondsen. De nieuwe organisatie neemt een eigen positie in naast Kifid, dat klachten blijft behandelen over financiële dienstverleners zoals pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen.
De geschilleninstantie wordt dit jaar opgezet, zodat ze van start kan op 1 januari 2024.
Volgens de Pensioenfederatie “is een specifieke instantie voor deelnemers in pensioenfondsen de beste manier om toekomstige pensioengeschillen te behandelen. Want voor verzekeraars die ook onder de Wft vallen, geldt een ander wettelijk regime dan pensioenfondsen. Pensioenfondsen hebben andere vraagstukken dan verzekeraars, bij de overgang naar een nieuw pensioenstelsel. Een ander voordeel is dat deze instantie meteen duidelijk herkenbaar is voor deelnemers in een pensioenfonds”.
In de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is geregeld dat pensioenfondsen zich moeten aansluiten bij een externe geschilleninstantie.
Reactie toevoegen
"Nieuwe Wet Toekomst Pensioenen leidt tot beperking uitvoeringskeuzes pensioenfondsen"
De praktische uitvoering van de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen, die onderdeel is van het in 2019 overeengekomen pensioenakkoord, leidt tot beperking van uitvoeringskeuzes...
Aantal klachten over verzekeraars verder gedaald
Het aantal klachten dat binnenkomt bij verzekeraars blijft dalen. In 2021 kwamen 125.000 klachten binnen, een daling van bijna negentien procent ten opzichte van...
Social media-campagne pensioenfondsen
De pensioenfondsen zijn een social media-campagne gestart die het doel heeft bij te dragen aan het vertrouwen in pensioen van de fondsen. De online campagne richt...
Dekkingsgraden pensioenfondsen stabiliseren in juli
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in juli constant gebleven op 122 procent. De daling van de rente over juli vertaalt zich...
Pensioenfondsen adopteren Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’
De pensioenfondsen gaan werken met de Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’. De gedragslijn sluit aan bij de nieuwe regelgeving van de Wet toekomst...
Indienen klachten bij pensioenfondsen moet eenvoudiger
Een klacht indienen is niet bij elk pensioenfonds even makkelijk voor pensioendeelnemers. Bovendien kan ook de registratie van binnengekomen klachten door pensioenfondsen...
Aon Pensioenthermometer: indexaties komen in zicht
De versoepeling van de kortingsregeling die in 2021 door minister Koolmees mogelijk werd gemaakt, hebben veel pensioenfondsen in het geheel niet meer nodig. Dat...
Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld
Het aantal klachten over uitvaart-, reis en rechtsbijstandverzekeringen is afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit de uitvraag die de AFM voor de derde keer...
Beleidsdekkingsgraad pensioenfondsen stabiel
De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, is constant gebleven op 103 procent. Deze dekkingsgraad...
Licht herstel financiële situatie pensioenfondsen
De actuele dekkingsgraden van de vijf grootste pensioenfondsen liggen nu allemaal boven 100 procent. De dekkingsgraden hebben opnieuw een lichte stijging laten...