Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Harrie-Jan van Nunen portret

Sinds dit jaar staat de AFM niet meer toe dat softwareleveranciers gelden ontvangen van aanbieders voor de inbouw van producten. Hierdoor ontstaat er een meer gelijk speelveld tussen aanbieders die wel (kunnen) betalen en aanbieders die dit niet kunnen. Keerzijde is dat hierdoor een blokkade op productinnovatie ontstaat. Dit schrijft Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in zijn column in het juninummer van VVP dat vandaag verschijnt. "Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe innovatieve producten worden onthouden."

Van Nunen: "Voor nieuwkomers wordt het moeilijker om hun producten aan de man te brengen, wanneer ze niet worden opgenomen in de software. Hierdoor worden consumenten mogelijk goede producten onthouden. Waar is het beoogde gelijke speelveld?"

Een mogelijk onbedoeld gevolg van het provisieverbod is dat er een blokkade ontstaat op productinnovatie. Als voorbeeld noemt Van Nunen de nieuwe woonlastenverzekering van Cardif. "Zonder een waardeoordeel te vellen over het product, kan in ieder geval gesteld worden dat hier sprake is van een innovatief product. Het is een oplossing die anders is dan de tot nu toe beschikbare oplossingen. Hierdoor zal het product zeker aansluiten bij een groep consumenten die op dit moment geen (traditionele) woonlastenverzekering afsluiten." Naast het nieuwe product van Cardif zijn er meer innovaties die de klant niet eenvoudig bereiken. Een ander voorbeeld is het crowdfundingplatform Jungo, dat vernieuwend is wat betreft de funding van hypotheken.

"De innovatie binnen het product heeft tot gevolg dat de softwareleverancier zich niet kan beperken tot het enkel inbouwen van de premiemodule. De uitwerking van het verzekeringsproduct heeft immers ook een forse impact op het adviesrapport. Door de extra kosten die hiermee gepaard gaan, is het voor de softwareleverancier niet interessant om het product in te bouwen. Tot op heden is dit nieuwe product dan ook in geen enkel adviespakket ingebouwd. Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe producten worden onthouden. Het risico van het niet inbouwen
zal aanbieders daarnaast ook niet stimuleren om nieuwe (innovatieve) producten te ontwikkelen."

"Het provisieverbod heeft als doel de adviseur vrijer te maken, zodat hij zich volledig kan richten op het belang van zijn klanten. Maar dit belang wordt niet bereikt wanneer we consumenten keuzes moeten onthouden als gevolg van ditzelfde provisieverbod!", aldus Van Nunen.

Inhoud VVP
Het juninummer van VVP staat weer bol van de praktijkgerichte en inspirerende artikelen. 'Need to know' en 'nice to know' in hetzelfde magazine. Hieronder een ruime greep uit de inhoud van het nummer:

 

- Mens of machine, voorwoord van Willem Vreeswijk

- Adviseur van de maand Jolanda Bron (Aon Risk Solutions en Adfiz-bestuurder)

- De column van Michael Mackaaij (MultiSafe)

- Zeven vragen aan adviseur Wim Rietveld (Vivendi Financieel Advies)

- Uit de adviespraktijk: de visie van Hans van der Linden (Lands Advies), Henk Mulderij Jr. (Henk Mulderij Financieel Advieskantoor) en Milko Perdijk (Perdijk Advies)

- Viisi en twee klanten over de ervaringen met de perspectiefverklaring van Obvion

Local Hero: Dennis den Blanken (Koster & De Waart)

- Een afscheidsinterview met Dik van Velzen (Nibe-SVV) die na 47 jaar met pensioen gaat

Het Vuur van: Faisal Setoe (Aegon)

- Een ronde tafel gesprek met Peter Hendriks (ASR) en vijf adviseurs over inkomensverzekeringen

- Het praktijkgerichte katern 'Ken je vak!': need to know-informatie voor iedere adviseur

- Opinie Edwin Herdink (voorzitter CFD): Misleiding als verdienmodel

- Legal & General over zin en onzin van scenario-analyse

- Een column over volmacht van Jan van de Veen (JV Impulse)

- De presentatie van het boek 'Vasthouden is loslaten' van Ronald Touwslager en Robert Gieling

- De rubriek Love It: weetjes, wijsheden en bijkomstigheden

- Column Michael Deinema (MoneyView): Wordt u uitgekleed?

 

Meer lezen? Word abonnee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...