Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Harrie-Jan van Nunen portret

Sinds dit jaar staat de AFM niet meer toe dat softwareleveranciers gelden ontvangen van aanbieders voor de inbouw van producten. Hierdoor ontstaat er een meer gelijk speelveld tussen aanbieders die wel (kunnen) betalen en aanbieders die dit niet kunnen. Keerzijde is dat hierdoor een blokkade op productinnovatie ontstaat. Dit schrijft Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in zijn column in het juninummer van VVP dat vandaag verschijnt. "Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe innovatieve producten worden onthouden."

Van Nunen: "Voor nieuwkomers wordt het moeilijker om hun producten aan de man te brengen, wanneer ze niet worden opgenomen in de software. Hierdoor worden consumenten mogelijk goede producten onthouden. Waar is het beoogde gelijke speelveld?"

Een mogelijk onbedoeld gevolg van het provisieverbod is dat er een blokkade ontstaat op productinnovatie. Als voorbeeld noemt Van Nunen de nieuwe woonlastenverzekering van Cardif. "Zonder een waardeoordeel te vellen over het product, kan in ieder geval gesteld worden dat hier sprake is van een innovatief product. Het is een oplossing die anders is dan de tot nu toe beschikbare oplossingen. Hierdoor zal het product zeker aansluiten bij een groep consumenten die op dit moment geen (traditionele) woonlastenverzekering afsluiten." Naast het nieuwe product van Cardif zijn er meer innovaties die de klant niet eenvoudig bereiken. Een ander voorbeeld is het crowdfundingplatform Jungo, dat vernieuwend is wat betreft de funding van hypotheken.

"De innovatie binnen het product heeft tot gevolg dat de softwareleverancier zich niet kan beperken tot het enkel inbouwen van de premiemodule. De uitwerking van het verzekeringsproduct heeft immers ook een forse impact op het adviesrapport. Door de extra kosten die hiermee gepaard gaan, is het voor de softwareleverancier niet interessant om het product in te bouwen. Tot op heden is dit nieuwe product dan ook in geen enkel adviespakket ingebouwd. Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe producten worden onthouden. Het risico van het niet inbouwen
zal aanbieders daarnaast ook niet stimuleren om nieuwe (innovatieve) producten te ontwikkelen."

"Het provisieverbod heeft als doel de adviseur vrijer te maken, zodat hij zich volledig kan richten op het belang van zijn klanten. Maar dit belang wordt niet bereikt wanneer we consumenten keuzes moeten onthouden als gevolg van ditzelfde provisieverbod!", aldus Van Nunen.

Inhoud VVP
Het juninummer van VVP staat weer bol van de praktijkgerichte en inspirerende artikelen. 'Need to know' en 'nice to know' in hetzelfde magazine. Hieronder een ruime greep uit de inhoud van het nummer:

 

- Mens of machine, voorwoord van Willem Vreeswijk

- Adviseur van de maand Jolanda Bron (Aon Risk Solutions en Adfiz-bestuurder)

- De column van Michael Mackaaij (MultiSafe)

- Zeven vragen aan adviseur Wim Rietveld (Vivendi Financieel Advies)

- Uit de adviespraktijk: de visie van Hans van der Linden (Lands Advies), Henk Mulderij Jr. (Henk Mulderij Financieel Advieskantoor) en Milko Perdijk (Perdijk Advies)

- Viisi en twee klanten over de ervaringen met de perspectiefverklaring van Obvion

Local Hero: Dennis den Blanken (Koster & De Waart)

- Een afscheidsinterview met Dik van Velzen (Nibe-SVV) die na 47 jaar met pensioen gaat

Het Vuur van: Faisal Setoe (Aegon)

- Een ronde tafel gesprek met Peter Hendriks (ASR) en vijf adviseurs over inkomensverzekeringen

- Het praktijkgerichte katern 'Ken je vak!': need to know-informatie voor iedere adviseur

- Opinie Edwin Herdink (voorzitter CFD): Misleiding als verdienmodel

- Legal & General over zin en onzin van scenario-analyse

- Een column over volmacht van Jan van de Veen (JV Impulse)

- De presentatie van het boek 'Vasthouden is loslaten' van Ronald Touwslager en Robert Gieling

- De rubriek Love It: weetjes, wijsheden en bijkomstigheden

- Column Michael Deinema (MoneyView): Wordt u uitgekleed?

 

Meer lezen? Word abonnee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...