Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Harrie-Jan van Nunen portret

Sinds dit jaar staat de AFM niet meer toe dat softwareleveranciers gelden ontvangen van aanbieders voor de inbouw van producten. Hierdoor ontstaat er een meer gelijk speelveld tussen aanbieders die wel (kunnen) betalen en aanbieders die dit niet kunnen. Keerzijde is dat hierdoor een blokkade op productinnovatie ontstaat. Dit schrijft Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in zijn column in het juninummer van VVP dat vandaag verschijnt. "Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe innovatieve producten worden onthouden."

Van Nunen: "Voor nieuwkomers wordt het moeilijker om hun producten aan de man te brengen, wanneer ze niet worden opgenomen in de software. Hierdoor worden consumenten mogelijk goede producten onthouden. Waar is het beoogde gelijke speelveld?"

Een mogelijk onbedoeld gevolg van het provisieverbod is dat er een blokkade ontstaat op productinnovatie. Als voorbeeld noemt Van Nunen de nieuwe woonlastenverzekering van Cardif. "Zonder een waardeoordeel te vellen over het product, kan in ieder geval gesteld worden dat hier sprake is van een innovatief product. Het is een oplossing die anders is dan de tot nu toe beschikbare oplossingen. Hierdoor zal het product zeker aansluiten bij een groep consumenten die op dit moment geen (traditionele) woonlastenverzekering afsluiten." Naast het nieuwe product van Cardif zijn er meer innovaties die de klant niet eenvoudig bereiken. Een ander voorbeeld is het crowdfundingplatform Jungo, dat vernieuwend is wat betreft de funding van hypotheken.

"De innovatie binnen het product heeft tot gevolg dat de softwareleverancier zich niet kan beperken tot het enkel inbouwen van de premiemodule. De uitwerking van het verzekeringsproduct heeft immers ook een forse impact op het adviesrapport. Door de extra kosten die hiermee gepaard gaan, is het voor de softwareleverancier niet interessant om het product in te bouwen. Tot op heden is dit nieuwe product dan ook in geen enkel adviespakket ingebouwd. Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe producten worden onthouden. Het risico van het niet inbouwen
zal aanbieders daarnaast ook niet stimuleren om nieuwe (innovatieve) producten te ontwikkelen."

"Het provisieverbod heeft als doel de adviseur vrijer te maken, zodat hij zich volledig kan richten op het belang van zijn klanten. Maar dit belang wordt niet bereikt wanneer we consumenten keuzes moeten onthouden als gevolg van ditzelfde provisieverbod!", aldus Van Nunen.

Inhoud VVP
Het juninummer van VVP staat weer bol van de praktijkgerichte en inspirerende artikelen. 'Need to know' en 'nice to know' in hetzelfde magazine. Hieronder een ruime greep uit de inhoud van het nummer:

 

- Mens of machine, voorwoord van Willem Vreeswijk

- Adviseur van de maand Jolanda Bron (Aon Risk Solutions en Adfiz-bestuurder)

- De column van Michael Mackaaij (MultiSafe)

- Zeven vragen aan adviseur Wim Rietveld (Vivendi Financieel Advies)

- Uit de adviespraktijk: de visie van Hans van der Linden (Lands Advies), Henk Mulderij Jr. (Henk Mulderij Financieel Advieskantoor) en Milko Perdijk (Perdijk Advies)

- Viisi en twee klanten over de ervaringen met de perspectiefverklaring van Obvion

Local Hero: Dennis den Blanken (Koster & De Waart)

- Een afscheidsinterview met Dik van Velzen (Nibe-SVV) die na 47 jaar met pensioen gaat

Het Vuur van: Faisal Setoe (Aegon)

- Een ronde tafel gesprek met Peter Hendriks (ASR) en vijf adviseurs over inkomensverzekeringen

- Het praktijkgerichte katern 'Ken je vak!': need to know-informatie voor iedere adviseur

- Opinie Edwin Herdink (voorzitter CFD): Misleiding als verdienmodel

- Legal & General over zin en onzin van scenario-analyse

- Een column over volmacht van Jan van de Veen (JV Impulse)

- De presentatie van het boek 'Vasthouden is loslaten' van Ronald Touwslager en Robert Gieling

- De rubriek Love It: weetjes, wijsheden en bijkomstigheden

- Column Michael Deinema (MoneyView): Wordt u uitgekleed?

 

Meer lezen? Word abonnee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...