Refertemodel swo: akkoord met losse eindjes

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

Adfiz, OvFD en het Verbond van Verzekeraars hebben een akkoord bereikt over het Refertemodel samenwerkingsovereenkomst. Over een aantal brisante thema's zijn de branchepartijen het nog niet eens. Begin 2016 volgen nieuwe onderhandelingen over het thema 'commercieel gebruik van klantgegevens'. Daarnaast gaan Adfiz, OvFD en Verbond overleggen over oplossingen voor het thema 'toegang tot aanbieders'.

Centraal bij het moderniseren van de samenwerkingsafspraken staat de vraag hoe aanbieders en adviseurs/bemiddelaars zo kunnen samenwerken dat de dienstverlening aan de klant voldoet aan zijn wensen. Veranderend klantgedrag en nieuwe vormen van bediening maakten de herijking van de afspraken noodzakelijk. Vorig jaar november publiceerden de brancheorganisaties een Memorandum of Understanding voor het Refertemodel SWO. Na een uitgebreide consultatieronde is het model nu verder uitgewerkt.

 

28 thema's

In het refertemodel zijn in totaal 28 thema’s opgenomen die ingaan op non-concurrentiële aspecten in de samenwerking. De thema’s volgen het klanttraject van advisering, bemiddeling tot onderhoud met als startpunt de wensen van de klant. De thema’s zijn uitgewerkt vanuit het kader van de Wft en andere wet- en regelgeving.

Voorbeelden uit het Refertemodel SWO zijn:
• beschikbaar stellen van productinformatie in de fase van advisering;
• transparantie van het aanvraagproces bij de bemiddeling;
• premie-incasso gedurende de looptijd van het product;
• schaderegeling en -uitkering;

• pandrecht.

 

Het refertemodel is flexibel en niet-bindend, maar het kan volgens Adfiz, OvFD en Verbond "eenduidig richting geven aan de samenwerking". Met het oog op de mededingingswetgeving kunnen partijen kiezen welke ‘bouwstenen’ ze opnemen in een eigen SWO.

 

Nieuwe onderhandelingen

Begin 2016 starten de brancheorganisaties nieuwe onderhandelingen over een aantal thema’s die in de markt spelen (en die uit de consultatie naar voren kwamen). Zo is er ondanks eerdere gesprekken nog geen overeenstemming over het commercieel gebruik van klantgegevens. Als er een akkoord is bereikt over deze thema’s, dan krijgt dit de vorm van een addendum bij het refertemodel. Verder gaan de branchepartijen overleggen over oplossingen voor het thema toegang tot aanbieders, hoewel dit thema los staat van het refertemodel.

Reactie toevoegen

 
Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...