Refertemodel swo: akkoord met losse eindjes

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

Adfiz, OvFD en het Verbond van Verzekeraars hebben een akkoord bereikt over het Refertemodel samenwerkingsovereenkomst. Over een aantal brisante thema's zijn de branchepartijen het nog niet eens. Begin 2016 volgen nieuwe onderhandelingen over het thema 'commercieel gebruik van klantgegevens'. Daarnaast gaan Adfiz, OvFD en Verbond overleggen over oplossingen voor het thema 'toegang tot aanbieders'.

Centraal bij het moderniseren van de samenwerkingsafspraken staat de vraag hoe aanbieders en adviseurs/bemiddelaars zo kunnen samenwerken dat de dienstverlening aan de klant voldoet aan zijn wensen. Veranderend klantgedrag en nieuwe vormen van bediening maakten de herijking van de afspraken noodzakelijk. Vorig jaar november publiceerden de brancheorganisaties een Memorandum of Understanding voor het Refertemodel SWO. Na een uitgebreide consultatieronde is het model nu verder uitgewerkt.

 

28 thema's

In het refertemodel zijn in totaal 28 thema’s opgenomen die ingaan op non-concurrentiële aspecten in de samenwerking. De thema’s volgen het klanttraject van advisering, bemiddeling tot onderhoud met als startpunt de wensen van de klant. De thema’s zijn uitgewerkt vanuit het kader van de Wft en andere wet- en regelgeving.

Voorbeelden uit het Refertemodel SWO zijn:
• beschikbaar stellen van productinformatie in de fase van advisering;
• transparantie van het aanvraagproces bij de bemiddeling;
• premie-incasso gedurende de looptijd van het product;
• schaderegeling en -uitkering;

• pandrecht.

 

Het refertemodel is flexibel en niet-bindend, maar het kan volgens Adfiz, OvFD en Verbond "eenduidig richting geven aan de samenwerking". Met het oog op de mededingingswetgeving kunnen partijen kiezen welke ‘bouwstenen’ ze opnemen in een eigen SWO.

 

Nieuwe onderhandelingen

Begin 2016 starten de brancheorganisaties nieuwe onderhandelingen over een aantal thema’s die in de markt spelen (en die uit de consultatie naar voren kwamen). Zo is er ondanks eerdere gesprekken nog geen overeenstemming over het commercieel gebruik van klantgegevens. Als er een akkoord is bereikt over deze thema’s, dan krijgt dit de vorm van een addendum bij het refertemodel. Verder gaan de branchepartijen overleggen over oplossingen voor het thema toegang tot aanbieders, hoewel dit thema los staat van het refertemodel.

Reactie toevoegen

 
Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...