Schending zorgplicht kost adviseur 1.511 euro

euro's 6 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0004) De consument heeft haar hypothecaire geldlening op advies van de adviseur overgesloten. De consument heeft geklaagd over de bejegening van de adviseur tijdens het adviesgesprek en over de kwaliteit van zijn advies. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur niet heeft voldaan aan zijn zorgplicht jegens de consument en dat hij aansprakelijk is voor de daardoor ontstane schade. De vordering wordt gedeeltelijk toegewezen.

De commissie: “De adviseur is degene die bij uitstek geacht wordt in staat te zijn inzicht te geven in de totstandkoming van zijn advies.

“Onder verwijzing naar zijn rapport heeft de adviseur betwist dat het advies niet passend is en de consument niet in staat is gesteld een afgewogen beslissing te nemen over het wel of niet oversluiten van de geldlening. Aantekeningen uit het dossier of gespreksverslagen heeft de adviseur niet verstrekt. De adviseur heeft ter zitting verteld dat aantekeningen niet worden gemaakt en gespreksverslagen niet worden opgesteld.

“De afwezigheid van genoemde stukken en bestudering van het rapport brengen de commissie tot het oordeel dat de adviseur de consument niet in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken.

“De commissie merkt allereerst op dat het de wens van de consument was te willen weten of oversluiten voor haar gunstiger zou zijn dan haar huidige aflosvorm te wijzigen en dat deze wens ook bij de adviseur bekend was. In het rapport staat hierover onder 6.2: ‘Ik wil weten of oversluiten voor mij gunstiger is dan mijn huidige aflosvorm wijzigen.’ In het rapport staat echter niet vermeld dat SNS kennelijk geen 30 jaar vaste rente aanbiedt en dat de adviseur niet kan bemiddelen voor SNS-producten.

“Ook staat er niet in dat de consument de geldlening (dus) moet oversluiten als zij haar rente voor 30 jaar wil vastzetten. Hiernaast is geen vergelijking gemaakt tussen het openbreken van het rentecontract voor de maximale vaste renteperiode van 20 jaar bij de huidige geldverstrekker en het oversluiten van de geldlening. Ook staan de rentetarieven van SNS niet in het rapport. Verder heeft de adviseur niet of onvoldoende de stelling van de consument weersproken dat de oversluiting tot een minimale besparing heeft geleid. Tot slot wordt opgemerkt dat niet in het rapport is verwerkt de uiteindelijke gekozen rentevastperiode van tien jaar.

Zorgplicht geschonden

“Naar het oordeel van de commissie heeft de adviseur hiermee niet voldaan aan zijn plicht zich er voldoende van te verzekeren dat de door hem verstrekte adviezen aansluiten bij de wensen van de consument. De adviseur heeft daarnaast niet voldaan aan zijn plicht de consument zodanig te informeren over de gevolgen van haar keuze, dat zij gelet op haar wensen een weloverwogen beslissing kon nemen. Dit betekent dat de adviseur zijn zorgplicht tegenover de consument heeft geschonden.

“De consument vordert dat de adviseur zijn honorarium matigt en de oversluitkosten vergoedt. De commissie ziet geen aanleiding om de kosten van het advies te matigen. De consument had deze kosten ook moeten maken als het adviestraject gereconstrueerd kon worden. De commissie begroot de schade die de consument als gevolg van de zorgplichtschending heeft geleden ex aequo et bono op 1.511 euro.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...