Schending zorgplicht kost Aon Meeùs acht mille

Kifid 2017 (deel logo)

Aon Meeùs moet een klant bijna 8.000 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. Consument vroeg adviseur per e-mail van 23 december 2011 of dekking bestond voor arbeidsrechtelijke geschillen in zijn hoedanigheid van statutair directeur, ook als hij wegens onjuist bestuur wordt aangesproken. Daarop antwoordde de adviseur dat een geschil over het uitoefenen van zijn functie als statutair directeur onder de dekking valt.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in uitspraak GC 2020-257: “Deze informatie is onvolledig, omdat in artikel 2.2 van de voorwaarden staat dat de medeverzekerde - in dit geval Consument - alleen met toestemming van de verzekeringnemer - in dit geval [naam werkgever] - een beroep op de rechtsbijstandverzekering kan doen. Tussenpersoon kende deze bepaling althans had die moeten kennen door bestudering van de Voorwaarden of door navraag bij Verzekeraar. Tussenpersoon had Consument dan ook moeten wijzen op het toestemmingsvereiste in geval van onderlinge geschillen. Door dit na te laten heeft Tussenpersoon niet aan de op hem jegens Consument rustende zorgplicht voldaan en daarvan treft hem een verwijt. Het was immers aan Tussenpersoon om als redelijk handelend en vakbekwaam assurantietussenpersoon bij Consument de nodige informatie in te winnen over diens wensen en doelstellingen en Consument op de door hem gestelde vraag over de aard en de inhoud van de eventueel af te sluiten verzekeringsovereenkomst correct en volledig te informeren, zodat Consument een weloverwogen beslissing kon nemen.

“Gelet op het feit dat Consument expliciet heeft gevraagd of hij als statutair directeur in geval van een arbeidsconflict aanspraak op rechtsbijstand kon maken, is aannemelijk dat Consument wetende van het toestemmingsvereiste zou hebben gezocht naar een particuliere rechtsbijstandverzekering die dekking biedt voor geschillen met zijn werkgever. Dergelijke verzekeringen bestonden toen en het was Consument zeer waarschijnlijk gelukt om een dergelijke verzekering af te sluiten. Rekening houdend met het feit dat Consument voor de afzonderlijke particuliere rechtsbijstandverzekering premie zou zijn verschuldigd, begroot de Commissie de door Consument geleden schade op de voet van artikel 6:97 BW op 7.995 euro.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...