Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Michiel van der Linde 2020

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer.

"Dat je als advieskantoor vandaag nog met Actief Klantbeheer moet beginnen en dat je daar echt niet per se actuele data vanuit het systeem van de geldverstrekker voor nodig hebt, wisten we natuurlijk al lang. Wij doen dit al tijden uit naam van onze advieskantoren en met fantastisch resultaat. Deze week bijvoorbeeld schreven we weer een deel van de klanten van een advieskantoor aan, en binnen het uur haalden we er al twee hotleads voor dat kantoor uit. Zo makkelijk en zo effectief. Maar hiermee zijn we er nog niet."

IN IEDERS BELANG

"We willen het natuurlijk nóg beter doen. Nóg pro-actiever en vooral gebaseerd op actuele inzichten. Je wil de klant bijvoorbeeld verrassen als je weet dat diens rente bijna verloopt, als er een life event speelt of als een lagere rente haalbaar is door gestegen woningwaarde. En dan is het wel heel praktisch als je actuele informatie vanuit de geldverstrekker krijgt.

Maar. We weten dat geldverstrekkers gemiddeld genomen best wel terughoudend zijn in het verstrekken van dit soort informatie. Dat ze data technisch gezien kunnen delen is een zekerheidje: geldverstrekkers delen het bijvoorbeeld ook met NHG en gebruiken het in allerhande externe rapportages. Dat kan de reden dus niet zijn. Natuurlijk zit er gevoeligheid in het delen van data: het moet privacy-technisch kunnen, de klant moet het willen en het moet veilig gaan. Zeker. En daarom moeten we terughoudend zijn met de hoeveelheid te delen data en vooral goed kijken naar wélke data een adviseur nu écht nodig heeft."

ESSENTIËLE DATA

FlexFront deed een steekproef onder de aangesloten advieskantoren. W"e vroegen ze welke data ze per se willen hebben en welke data minder urgent is. Daarmee helpen we de interne discussie bij geldverstrekkers. Essentiële data die in de ogen van advieskantoren gedeeld móet worden is hypotheeknummer, duur, inschrijving en info over de leningdelen zoals einde rentevaste periode, LTV en actuele hoofdsom. Heel graag (maar iets minder urgent) ontvangen advieskantoren daarnaast ook informatie over het object (bijvoorbeeld de meest recente waarde), recente wijzigingen en achterstanden.

Laten we van start gaan met het delen van deze data! En hopen dat deze nuancering geldverstrekkers een duwtje in de rug geeft om te beginnen met het delen van data. Dat de kop er af is en iedereen ziet dat het werkt en het mes aan alle kanten snijdt. En dan bouwen we het in de loop der tijd gewoon uit met elkaar. Actief klantbeheer is in ieders belang; en dat van de consument voorop!"

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Adviseurs worstelen met de financiering van de kosten van actief klantbeheer, blijkt uit een klankbordgesprek van Lloyds Bank met adviseurs. Een verslag van het...

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Adviesalerts! Business Support

Adviesalerts! Business Support

(Toon Berendsen in VVP 1, 2023) Het is altijd goed om als financieel adviseur naar nieuwe wegen te zoeken. Ook in dit katern Business Support weer een aantal Adviesalerts!. Verduurzaming,...

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels...

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...

Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Van (re)actief naar generatief

Van (re)actief naar generatief

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel kantoren handelen in de waan van de dag voornamelijk nog reactief. Bij actief klantbeheer...