SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug
Acht op de tien Nederlanders wil met een financiële vraag bij een bank terecht kunnen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van SNS, waarbij 1.051 Nederlanders tussen de 18 en 80 werden ondervraagd.
Maar liefst zes op de tien jongvolwassenen maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Bij volwassenen is dit 44 procent. Er is behoefte aan meer uitleg; Nederlandse jongvolwassenen vinden dat banken proactief financiële termen moeten uitleggen (80%) en dat banken hen helpen met het maken van financiële beslissingen voor de toekomst (76%).
Hoewel 78% van de Nederlanders aangeeft tevreden te zijn met zijn bank, overweegt toch ook 31% over te stappen naar een andere bank. Het grootste verbeterpunt volgens Nederlanders is dat banken moeten zorgen dat er een bankfiliaal in de buurt is. Maar liefst 84% wil graag zonder afspraak bij een bank binnen kunnen lopen. Ook wil 9 op de 10 Nederlanders direct een persoon aan de lijn krijgen als ze de bank bellen.
Angela Eijlander, directeur SNS: “De cijfers liegen er niet om. Het sluiten van bankkantoren in combinatie met digitalisering vergroot de afstand tot klanten. Mensen hebben vaak geen vertrouwde, menselijke adviseur, terwijl de cijfers aantonen dat een bank juist een rol te vervullen heeft als financieel baken. Financiële beslissingen hebben vaak nog maanden, jaren of zelfs decennia invloed op je leven. Daarom kiezen wij heel bewust voor persoonlijk contact en fysieke winkels waar iedereen welkom is, naast alle digitale mogelijkheden.”
Reactie toevoegen
Meer over
Meerderheid verwacht minder hypotheekruimte
Van de Nederlanders denkt 63 procent dat banken de komende twee jaar minder financiële ruimte geven bij het verstrekken van een hypotheek. Aldus onderzoek van...
Oversluiten goed voor maandelijkse besparing van gemiddeld 224 euro
Een meerderheid van de Nederlandse huizenbezitters blijkt volgens onderzoek van SNS het oversluiten van hun hypotheek niet te overwegen. De bank: "Dit ondanks de...
Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet
Stellen consumenten de juiste vragen aan de financieel adviseur? Wat weten ze eigenlijk over hypotheken? Angela Eijlander van Centraal Beheer en Mark de Rijke...
Eigen bank populairst voor hypotheekadvies
Huizenkopers vinden partijen die meerdere aanbieders adviseren het meest betrouwbaar, maar toch kiezen de meeste huizenkopers voor advies van de eigen bank. Dit...
SNS: "Bank wil er ook in slechte tijden zijn"
Meer dan een kwart van de Nederlanders vindt financiële zorgen in zijn of haar omgeving een taboe-onderwerp. Zestien procent wacht met het delen van problemen...
Looptijdrente: we kunnen er niet meer omheen
(Partner in kennis, uit VVP 5 - 2018) Er wordt over geschreven, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan. Het fenomeen looptijdrente komt steeds meer...
Hypotheek zonder advies bij SNS voor 650 euro
Starters kunnen vanaf nu ook zonder tussenkomst van een adviseur een SNS Hypotheek online afsluiten. Een hypotheek zonder advies kost 650 euro bij SNS. Bij...
Thuis Hypotheek van Centraal Beheer nu ook voor doorstromers
Centraal Beheer breidt haar Thuis Hypotheek Online uit. Naast starters kan nu ook een beperkte groep doorstromers zonder advies online een hypotheek afsluiten. Vorig...
Stichting Woekerrente dreigt met miljoenenclaim
Stichitng Woekerrente eist dat huiseigenaren die een te hoge rente hebben betaald voor hun hypotheek hun teveel betaalde rente terugkrijgen. Hypotheekverstrekkers...
Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente
Bijna vier op de tien Nederlanders halen hun spaargeld van hun spaarrekening bij een negatieve spaarrente, aldus onderzoek van Radar onder ruim 32.000 respondenten...