Stilzitten bij ORV geen optie

Euro's via Pixabay 2018

"Wij denken dat deze tool het adviseurs mogelijk maakt om zeer snel op de te verwachten publiciteit te anticiperen." Aldus Bureau DFO over de tool die de Nationale Hypotheekbond heeft ontwikkeld en waarmee kan worden ingespeeld op Kifid-uitspraak 2018-339. De uitspraak, volgens welke de adviseur de klant had moeten wijzen op een premiedaling van diens orv, is 6 oktober onderwerp van het consumentenprogramma 'Kassa'.

De Nationale Hypotheekbond heeft een tool ontwikkeld waarmee adviseurs binnen enkele uren van elke overlijdensrisicoverzekering die zij in portefeuille in beheer hebben, zien welke van alle in Nederland actief zijnde verzekeraars de laagste premies bieden; welke besparing – gelet op de resterende looptijd van de verzekering – voor de consument te behalen is over de volle looptijd van de betreffende verzekering; hoe per klant een 'ingevulde' modelbrief van het eigen kantoor kan worden aangemaakt waarin de klant op deze mogelijkheid wordt gewezen en geadviseerd wordt contact op te nemen om verder advies van het kantoor te krijgen.

DFO heeft eerder gratis aan financieel advieskantoren een modelbrief ter beschikking gesteld.

DFO schreef in juni dat de uitspraak "potentieel een grote impact kan hebben op aanbieders en financieel adviseurs". Andere partijen menen dat het met die impact wel meevalt. Hoe het ook zij, zeker in consumentenprogramma’s waarbij voor elk item maar beperkt de tijd beschikbaar is, is het volgens DFO lastig nuances goed tot hun recht te laten komen.

Stilzitten is volgens DFO echter hoe dan ook geen optie: "Bij overlijdensrisicoverzekeringen die op de oorspronkelijke premies worden gecontinueerd loopt de 'schade' voor de consument elk jaar verder op. Bij hogere overlijdensrisicoverzekeringen die bijvoorbeeld in het kader van een hypothecaire lening zijn afgesloten, kan het totale bedrag aan premie, die in de beleving van de consument 'te veel' in rekening wordt gebracht, aanzienlijk zijn. Voorbeelden hiervan zullen in de publiciteit de nodige aandacht kunnen krijgen. Dit kan het imago van de sector in zijn algemeenheid, maar ook de reputatie van de individuele financieel adviseur aantasten."

 

Reactie toevoegen

 
Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx heeft Faster Forward en de Nationale Hypotheekbond overgenomen. De toevoeging van deze merken versterkt de dienstverlening van Blinqx - de nieuwe naam van...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....