Stilzitten bij ORV geen optie

Euro's via Pixabay 2018

"Wij denken dat deze tool het adviseurs mogelijk maakt om zeer snel op de te verwachten publiciteit te anticiperen." Aldus Bureau DFO over de tool die de Nationale Hypotheekbond heeft ontwikkeld en waarmee kan worden ingespeeld op Kifid-uitspraak 2018-339. De uitspraak, volgens welke de adviseur de klant had moeten wijzen op een premiedaling van diens orv, is 6 oktober onderwerp van het consumentenprogramma 'Kassa'.

De Nationale Hypotheekbond heeft een tool ontwikkeld waarmee adviseurs binnen enkele uren van elke overlijdensrisicoverzekering die zij in portefeuille in beheer hebben, zien welke van alle in Nederland actief zijnde verzekeraars de laagste premies bieden; welke besparing – gelet op de resterende looptijd van de verzekering – voor de consument te behalen is over de volle looptijd van de betreffende verzekering; hoe per klant een 'ingevulde' modelbrief van het eigen kantoor kan worden aangemaakt waarin de klant op deze mogelijkheid wordt gewezen en geadviseerd wordt contact op te nemen om verder advies van het kantoor te krijgen.

DFO heeft eerder gratis aan financieel advieskantoren een modelbrief ter beschikking gesteld.

DFO schreef in juni dat de uitspraak "potentieel een grote impact kan hebben op aanbieders en financieel adviseurs". Andere partijen menen dat het met die impact wel meevalt. Hoe het ook zij, zeker in consumentenprogramma’s waarbij voor elk item maar beperkt de tijd beschikbaar is, is het volgens DFO lastig nuances goed tot hun recht te laten komen.

Stilzitten is volgens DFO echter hoe dan ook geen optie: "Bij overlijdensrisicoverzekeringen die op de oorspronkelijke premies worden gecontinueerd loopt de 'schade' voor de consument elk jaar verder op. Bij hogere overlijdensrisicoverzekeringen die bijvoorbeeld in het kader van een hypothecaire lening zijn afgesloten, kan het totale bedrag aan premie, die in de beleving van de consument 'te veel' in rekening wordt gebracht, aanzienlijk zijn. Voorbeelden hiervan zullen in de publiciteit de nodige aandacht kunnen krijgen. Dit kan het imago van de sector in zijn algemeenheid, maar ook de reputatie van de individuele financieel adviseur aantasten."

 

Reactie toevoegen

 
Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...