"uitspraken Kifid bindend voor verbondsleden"

Logo Verbond van Verzekeraars

"Alle leden van het Verbond van Verzekeraars, in omzet gemeten meer dan 95 procent van de totale verzekeringsmarkt, zijn gebonden aan de uitspraken van het Kifid", aldus het Verbond in reactie op het artikel in het Financieele Dagblad van 17 april, waarin staat dat driekwart van de verzekeraars de uitspraken van het Kifid respecteert.

"De wet vereist aansluiting bij een onafhankelijk klachteninstituut. In een collectieve aansluitovereenkomst uit 2007 tussen het Verbond en het Kifid is onder meer de afspraak opgenomen dat leden van het Verbond zich conformeren aan de bindende adviezen van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. Het Verbond heeft destijds bewust gekozen voor deze en bloc aansluiting, om daarmee voor klanten een laagdrempelige en betaalbare financiële klachtenprocedure toegankelijk te maken. In aanvulling op de collectieve aansluiting bij het Kifid, heeft het Verbond ook nog een uniek tuchtrechtsysteem", aldus de reactie van het Verbond.

In 2007 hebben ook NVA, NBVA, NVGA, Federatie FFP en de VvHN (tegenwoordig: OvFD) ingestemd met het principe van 'bindend advies' in verband met aansluiting bij het Kifid. Met name de kleinere assurantiekantoren die waren aangesloten bij de Federatie Koepelorganisaties (die inmiddels is opgegaan in de OvFD) waren in meerderheid tegen 'bindend advies'. De OvFD stelt aansluiting bij het Kifid verplicht maar rept niet over 'bindend advies'. Bij de oprichting van Adfiz (waarin NVA en NBVA in 2010 zijn samen gegaan) is de unanieme instemming met 'bindend advies' van tafel gegaan. In de ‘Kwaliteitseisen’ van Adfiz staat nu dat aansluiting bij het Kifid een van de lidmaatschapseisen is - "bij voorkeur op basis van bindend advies".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 18 april 2013

Bindend advies: Dat houdt in dat je daarmee de weg naar de burgerrechter blokkeert. Het Kifid doet uitspraken waarbij, naast het individuele belang ook het belang van de verzekeringsbranche wordt meegewogen Dit strookt veelal niet met het individuele belang van de klager. Een slimme zet van verzekeraars om zich te binden. Daarmee vang je veel claims af omdat die niet in het belang van de branche zijn. Ik adviseer mijn klanten dan ook, in plaats van de route via de geschillen commissie met een bindende uitspraak, de rechtsbijstandverzekering in te zetten en gewoon naar de rechter te stappen.

Albert van der Poll - 18 april 2013

Mevrouw Verdegaal omschrijft degenen die zich op de NL rechtspraak willen kunnen blijven beroepen als een boevenbende. De perspublicatie is dan ook op z'n minst ongelukkig, in termiologie. Als ik de diverse Kifid uitspraken lees , bekruipt mij regelmatig het gevoel dat men wel erg makkelijk met de wijsheid van nu en een vooroordeel tegen intermediairs aan de slag is, terwijl aanbieders worden ontzien. Het ontbreken van deskundigen binnen Kifid die zich voldoende verdiept hebben in de materie om een en ander in de tijd en omstandigheden te kunnen plaatsen, is niet direct uitnodigend om te kiezen voor bindend advies.

Adfiz viert 115-jarig bestaan op 13 juni

Adfiz viert 115-jarig bestaan op 13 juni

Adfiz viert op 13 juni in de Flint in Amersfoort haar 115-jarig bestaan. Adfiz heeft "een feestelijk programma samengesteld met als keynote spreker Berthold Gunster,...

Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Adfiz: "Provisieverbod bij uitvaartverzekeringen herzien"

Adfiz: "Provisieverbod bij uitvaartverzekeringen herzien"

"Mijn oproep aan Den Haag is dan ook om samen te bekijken hoe we nu, anno 2024, willen omgaan met het provisieverbod op uitvaartverzekeringen. Het is tijd voor modernisering....

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

"De private partijen zullen ongetwijfeld wijzen op deze mogelijke uitvoeringscomplicaties." Aldus Adfiz over de 'drempelfunctievariant' van minister Van Gennip bij...

Adfiz publiceert Wtp-beleid per pensioenverzekeraar

Adfiz publiceert Wtp-beleid per pensioenverzekeraar

Adfiz heeft het Wtp-beleid per verzekeraar in kaart gebracht en gepubliceerd in haar kennisportaal Pensioenstelsel. Adfiz: "De Wet toekomst pensioenen bepaalt de...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...