VEH: "Vraag te hoge kadasterkosten terug van notaris"

Document gesprek kantoor via Pixabay

Huizenbezitters die de afgelopen jaren een woning kochten of verkochten, moeten bij hun notaris nagaan of zij niet te hoge kadasterkosten hebben betaald. Die oproep doet Vereniging Eigen Huis. Het gaat om het inschrijven van een nieuwe hypotheek- en koopakte, en het doorhalen van een oude hypotheek-inschrijving.

Eigen Huis: "Notarissen krijgen vaak korting op het standaardtarief van het Kadaster. Zij zijn verplicht deze door te geven aan hun cliënten. Tot voor kort was het volgens de Kamer voor het Notariaat ‘geenszins ongebruikelijk’ dat notarissen de korting in eigen zak staken en werd dit ‘breed toegepast’. Desondanks legde de Kamer in een zaak daarover geen straf op.

"Dit misleidende declaratiegedrag tast het aanzien van de gehele beroepsgroep aan. Juist het notariaat zou een baken moeten zijn van betrouwbaarheid en integriteit. Notarissen kunnen deze schandvlek alleen wegnemen als alle notarissen die kortingen voor zichzelf hielden deze aan hun cliënten terugbetalen."

Huiseigenaren kunnen hun notaris middels een modelbrief vragen of de juiste bedragen in rekening zijn gebracht en verzoeken om eventueel te veel in rekening gebrachte bedragen terug te betalen.

Notarissen krijgen van het Kadaster korting op de standaardtarieven als zij hypotheek- en koopakten digitaal aanleveren via het zogenoemde KIK-systeem. Eigen Huis: "Zo'n 80 procent van de notariskantoren maakt gebruik van KIK. Ruim 40 procent van alle koop- en hypotheekakten wordt via KIK bij het Kadaster ingeschreven. Ook krijgen notarissen korting als zij het doorhalen van oude hypotheekinschrijvingen gebundeld aanleveren in een verzamelakte."

In een zaak waarover de tuchtrechter op 28 november 2018 oordeelde, bracht een notaris aan 38 cliënten de volledige legeskosten van 74 euro in rekening voor de doorhaling van hypotheekinschrijvingen, terwijl hij maar een keer 74 euro hoefde te betalen. De totale schadepost bedroeg 2.738 euro. Ook factureerde hij voor inschrijving van de leverings- en hypotheekakte bij het Kadaster het hogere standaardtarief van 168 euro, in plaats van het lagere KIK-tarief van 103 euro voor digitale aanlevering. 

Vereniging Eigen Huis heeft "aanwijzingen dat de praktijk van het in rekening brengen van te hoge Kadasterkosten bij sommige notariskantoren nog steeds voortduurt. Onlangs meldde een door de berichtgeving wakker geschud lid dat zij 119 euro aan te veel betaalde Kadasterkosten terugkreeg van haar notaris, nadat zij hierover vragen had gesteld. Het is daarom belangrijk dat alle (potentiële) huizenkopers aan hun notaris een heldere offerte vragen en daarbij de notaris vragen waarom de akte niet via KIK kan worden ingeschreven als de notaris het hoge inschrijvingstarief hanteert". 

Ook het BFT onderneemt nader actie. In reactie op het verzoek van Vereniging Eigen Huis om maatregelen antwoordde het BFT dat zij in haar reguliere toezichtspraktijk de correctheid van declaraties van Kadasterkosten gaat meenemen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Een woningverkoper die bij overdracht geen definitief energielabel overhandigt, loopt volgens Vereniging Eigen Huis kans op een boete van 435 euro. Tot 1 november...

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Huiseigenaren die nog in 2021 een (hybride) warmtepomp gaan installeren of al hebben geïnstalleerd, kunnen volgens Eigen Huis het beste in 2022 de subsidie...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

"Hybride warmtepomp lang niet voor alle woningen voordelig"

"Hybride warmtepomp lang niet voor alle woningen voordelig"

Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat huiseigenaren van rijtjeswoningen na de aanschaf van een hybride warmtepomp in combinatie met de juiste isolatiemaatregelen...

VEH: isolatiestandaard te snel aan energielabel toegevoegd

VEH: isolatiestandaard te snel aan energielabel toegevoegd

Energielabels vermelden sinds 1 augustus ook of woningen voldoen aan de isolatiestandaard. Een overhaaste invoering, vindt Vereniging Eigen Huis. “De isolatiestandaard...

VEH: laat verzekeraars alle overstromingsschade afhandelen

VEH: laat verzekeraars alle overstromingsschade afhandelen

Vereniging Eigen Huis pleit voor een ruimhartige vergoeding van de overstromingsschade voor gedupeerden van de watersnood in Limburg. VEH: "Verzekeraars en overheid...