Vertrouwen zakelijke dienstverleners op hoogste niveau sinds crisis

CBS logo

Het ondernemersvertrouwen van zakelijke dienstverleners bereikte begin 2016 het hoogste niveau sinds de eerste meting in 2008. Dit meldt CBS.

 

Aan het begin van het eerste kwartaal van 2016 waren zakelijke dienstverleners zowel positief over de ontwikkelingen in het laatste kwartaal van vorig jaar als over hun verwachtingen voor het lopende eerste kwartaal. Zo zagen per saldo meer ondernemers in de zakelijke dienstverlening de omzet in het afgelopen kwartaal toenemen. Ook nam het aantal zakelijke dienstverleners dat het economisch klimaat zag verbeteren per saldo toe. Het aantal ondernemers dat verwacht dat de omzet zal toenemen was nagenoeg net zo groot als een kwartaal eerder.

Met name onder accountants, rechtskundige dienstverleners, reclame-, markt- en onderzoeksbureaus en callcenters zijn er duidelijk meer ondernemers die groei voorzien dan krimp. Van de accountants rekent 60 procent op stijgende omzetten in het eerste kwartaal van 2016 en slechts 4 procent op een daling. Per saldo verwacht 5 procent van hen ook meer personeel aan te nemen in het eerste kwartaal. Begin 2015 werd door per saldo 7 procent van de accountants uitgegaan van personeelsreductie.

Reactie toevoegen

 
"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan ook leiden tot daling van vertrouwen in de toezichthouder. Empirisch onderzoek naar de effecten van transparantie op vertrouwen is daarom...

"Bankierseed werkt contraproductief"

"Bankierseed werkt contraproductief"

Twee derde van de mensen die verplicht zijn om de bankierseed af te leggen, vinden niet dat ze hier aan gebonden zijn. Een eed die wordt opgedrongen door de wetgever...

Consument weer wat positiever over Verzekeraars

Consument weer wat positiever over Verzekeraars

De consument is weer wat positiever over verzekeraars, aldus de jongste Consumentenmonitor van het Verbond van Verzekeraars. Maar de waardering is nog niet terug...

Ook luisteren naar kinderen bij terugwinnen vertrouwen

Ook luisteren naar kinderen bij terugwinnen vertrouwen

Kinderen hebben goede ideeën over wat vertrouwen eigenlijk betekent en hoe banken dat zouden kunnen terugwinnen. Aldus AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven.  ...

"vertrouwen in bank sterk gedaald"

"vertrouwen in bank sterk gedaald"

Op de vraag wie men het meest vertrouwt wanneer het gaat om financieel advies, antwoorden de meeste Nederlanders ‘zichzelf’. Maar de onafhankelijke adviseur...

"vertrouwen begint met goede producten"

"vertrouwen begint met goede producten"

"We kunnen heel ingewikkeld doen over vertrouwen en Product Approval en Review Process (PARP) en Bgfo 1 tot en met 3, het Wft-proof zijn, het dienstverleningsdocument,...

Vertrouwen in intermediair verder gedaald

Vertrouwen in intermediair verder gedaald

Het vertrouwen in assurantietussenpersonen daalde vorig jaar verder. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van Porter Novelli via het publiekspanel van Independer...

Vertrouwen in integriteit verder weggezakt

Vertrouwen in integriteit verder weggezakt

Het oordeel ten aanzien van de deskundigheid en integriteit van bestuurders van financiële instellingen is in 2012 verder weggezakt. Aldus DNB.   "Daarbij...

Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in banken is het afgelopen jaar licht gestegen maar blijft nog steeds laag in vergelijking met andere landen. Dit blijkt...

Vertrouwen in verzekeraars daalt

Vertrouwen in verzekeraars daalt

Het vertrouwen van de consumenten in verzekeraars is aan het begin van 2012 gedaald ten opzichte van de kwartalen daarvoor, van -32 tot -35. “De veranderingen...