Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Cap Gemini LOGO

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in banken is het afgelopen jaar licht gestegen maar blijft nog steeds laag in vergelijking met andere landen. Dit blijkt uit de negende editie van het World Retail Banking Report van Capgemini en financiële marketingorganisatie Efma die vandaag is verschenen.

Nederlandse consumenten behoren wereldwijd wel tot de meest loyale klanten: 71 procent blijft zijn bank trouw, tegenover gemiddeld 51 procent wereldwijd. Slechts 3 procent van de consumenten overweegt over te stappen naar een andere bank Wel twijfelt 26 procent van de ondervraagde Nederlandse klanten over zijn bankrelatie.De kwaliteit van de dienstverlening (46 procent), de kwaliteit van het advies (42 procent), gebruiksgemak (41 procent) en de rentetarieven (35 procent) zijn elementen die het meest bijdragen aan het voorkomen dat de klant zijn bank verlaat. Ook een verruiming van de mogelijkheden voor mobiel bankieren kan volgens het onderzoek bijdragen aan klanttevredenheid, klantervaring en dus loyaliteit.

 

Reactie toevoegen

 
Kabinet pleit op Europees en internationaal vlak voor scherpere liquiditeitseisen banken

Kabinet pleit op Europees en internationaal vlak voor scherpere liquiditeitseisen banken

Op Europees en internationaal niveau moet er ingezet worden op scherpere liquiditeitseisen voor banken. Dat schrijft minister Van Weyenberg van Financiën aan...

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het verstandig dat het ministerie nadenkt over manieren om de weerbaarheid van de sector verder te versterken. "Maar...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars

Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars

Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars (42 procent): een toename van ruim tien procent ten opzichte van 2022. Klanten die contact hebben gehad...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Kaag: structurele uitdagingen voor banken

Kaag: structurele uitdagingen voor banken

De Nederlandse bankensector, aldus minister Kaag in een Kamerbrief met haar visie op het bankenlandschap, is op dit moment winstgevend en tegelijkertijd weerbaarder...

Banken starten campagne om woningeigenaren te helpen verduurzamen

Banken starten campagne om woningeigenaren te helpen verduurzamen

De NVB is een campagne gestart die woningeigenaren er op wijst dat de bank kan en wil helpen bij het verduurzamen van het huis. Onder de naam ‘Alle seinen...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Vertrouwen in financiële instellingen stabiel

Vertrouwen in financiële instellingen stabiel

Het vertrouwen in financiële instellingen is het afgelopen jaar stabiel gebleven, terwijl vertrouwen in andere sectoren (zoals de politiek en ambtenaren) is...

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...