Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars

Review feedback via Pixabay graphic

Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars (42 procent): een toename van ruim tien procent ten opzichte van 2022. Klanten die contact hebben gehad met hun verzekeraar zijn in ruim de helft van de gevallen positief over het contact waarbij de chat eruit springt. Ook vinden meer klanten (56 procent) dat hun verzekeraar hun claims goed afhandelt.

Tegelijkertijd meent bijna zes op de tien dat verzekeraars vooral hun eigen belang voorop stellen (57 procent). Zij hebben het gevoel dat belangrijke zaken in de 'kleine lettertjes' staan (59 procent) of dat verzekeraars proberen om onder betaling uit te komen (43 procent). Er valt voor verzekeraars dus nog steeds veel te winnen op het gebied van consumentenvertrouwen.

Dit blijkt uit de Consumentenmonitor, een jaarlijks onderzoek naar opvattingen en het vertrouwen dat klanten van verzekeraars hebben in de verzekeringssector.

Advies van een mens

Klanten zijn met name positief over het contact via de chat, over de klachtafhandeling, de mijn-omgeving en over het indienen van een claim (59 procent). Het oordeel over de website van de verzekeraar is minder positief. Maar 40 procent van de consumenten is hier tevreden over. Mogelijke verklaring is dat de site vaak algemene informatie over verschillende producten bevat, waar je via de andere contactmogelijkheden veel specifieker kan zijn. Dertien procent heeft veel en 49 procent redelijk vertrouwen in het advies door een computer of robot. Vier op de tien (40 procent) vertrouwt op het advies van een mens. Overall neemt het vertrouwen van consumenten toe in de deskundigheid van verzekeraars (66 procent).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten

Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten

Scildon gaat met enkele kantoren een pilot draaien om te kijken of het periodiek meten va klanttevredenheid over de dienstverlening van financieel advieskantoren...

Schrijf je in voor het webinar betekenisvol adviseren (laatste kans)

Schrijf je in voor het webinar betekenisvol adviseren (laatste kans)

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 januari om 16.00 uur in de reeks FvActueel een webinar over betekenisvol ondernemen. Schrijf je HIER in. Dagvoorzitter...

Zakelijke klanten in 2020 tevreden over contact verzekeraar

Zakelijke klanten in 2020 tevreden over contact verzekeraar

Zakelijke klanten van schadeverzekeraars waarderen hun verzekeraar eind 2020 beter dan een jaar eerder. Zowel de dienstverlening, de premie als de verzekering...

Verhoog je klanttevredenheid

Verhoog je klanttevredenheid

(Federatie van Assurantieclubs in VVP 6-2020) In toenemende mate zijn wij er ons allemaal van bewust dat het zo niet echt verder kan. De grenzen van wat de aarde...

Klant meer tevreden over uitbetaling levenpolis

Klant meer tevreden over uitbetaling levenpolis

In vergelijking met een jaar geleden zijn klanten beter te spreken over de reactie op een verzoek tot uitbetaling bij een levensverzekeringspolis. Dit blijkt uit...

Lichte verbetering tevredenheid zakelijke klant

Lichte verbetering tevredenheid zakelijke klant

Zakelijke klanten zijn dit jaar iets positiever over hun verzekeraar vergeleken met 2012. De lichte verbetering treedt zowel op bij Leven als bij Schade en Inkomen....

Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in banken is het afgelopen jaar licht gestegen maar blijft nog steeds laag in vergelijking met andere landen. Dit blijkt...

Verbond: "klanten positiever over zorgverzekeraars"

Verbond: "klanten positiever over zorgverzekeraars"

Klanten zijn dit jaar in het algemeen iets positiever over de dienstverlening door zorgverzekeraars dan in 2010. De waardering als rapportcijfer uitgedrukt steeg...