Verzekeringsconsument staat open voor digitale diensten
Nederlandse consumenten hebben grote interesse voor digitaal gedreven verzekeringsproducten en –diensten. Dit blijkt uit het onderzoek Insurance in a digital world van Deloitte Digital.
Vooral verzekeringen die op specifiek gebruik of gedrag gebaseerd zijn, bieden kansen. Ook staan consumenten open voor proactieve risicodetectie en -preventie services.
Deloitte voerde onderzoek uit onder meer dan 900 Nederlandse consumenten om te kijken wat hun bereidheid is om digitale verzekeringsdiensten af te nemen. Hieruit blijkt dat Nederlandse consumenten het meest geïnteresseerd zijn in op gebruik- en gedrag gebaseerde verzekeringsproducten en diensten die gebruik maken van communicatie via mobiele devices en diensten die erop gericht zijn om risico’s voor de consument te detecteren of te voorkomen.
Van de ondervraagde consumenten geeft iets meer dan de helft aan dat ze op gebruik gebaseerde verzekeringen handig, danwel waardevol vinden. “Het gebruik van bijvoorbeeld telematics om het rijgedrag van consumenten te monitoren en op basis daarvan een korting op de autoverzekering te geven, heeft een sterke groeipotentie in Nederland”, zegt Frank Bovee, Insurance Innovation Lead bij Deloitte. Zo geeft een derde van de consumenten aan hiervoor wel een GPS monitoringsapparaat in hun auto te willen hebben. En 65 procent is zelfs bereid zijn of haar rijgedrag aan te passen voor een financiële beloning.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse consument positief staat tegenover een uitbreiding van mobiele diensten van verzekeraars, zoals het via mobiel inzien van verzekeringsvoorwaarden of het indienen van claims. “Mobile kan buiten dat echter ook een echte game changer worden. Door bijvoorbeeld het verzamelen van locatiegegevens kunnen verzekeraars consumenten en risico’s beter leren begrijpen en zo het dienstenaanbod aanpassen en de customer engagement vergroten”, zegt Bovee.
Een andere type dienstverlening die de verzekeringsbranche mogelijk gaat veranderen, zijn diensten die gericht zijn op het in kaart brengen van specifieke risico’s voor de consument. “Door bijvoorbeeld data over risico’s en eerder ingediende claims te analyseren, kan een risicoprofiel gemaakt worden met een bijbehorende verzekering”, licht Bovee toe. Zo zou 48 procent van de consumenten van de verzekeraar wel een dashboard willen dat de persoonlijke risico’s ten aanzien van inbraak of brand inzichtelijk maakt. Vervolgens zegt 57 procent van de consumenten ook actie te ondernemen als blijkt dat men bovengemiddeld risico loopt.
Bij veel van de nieuwe digitale verzekeringsdiensten is meer persoonlijke data benodigd dan bij de huidige traditionele verzekeringen het geval is. Uit het onderzoek komt naar voren dat een significante groep (tussen de 32 en 48 procent) zich zorgen maakt over privacy. Anderzijds zegt 45 procent wel algemene persoonlijke data te willen delen met verzekeraars. “Consumenten delen veel persoonlijke gegevens met technologiebedrijven, maar toch zegt iets meer dan de helft Apple of Google niet te prefereren boven verzekeraars als het gaat om het delen van locatie- of gezondheidsgegevens. Verzekeraars zijn terecht voorzichtig als het gaat om gebruik van data analyse, maar ons onderzoek laat zien dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op basis van data analyse betere, op maat gemaakte, verzekeringsproducten te maken waar de consument voor open staat. Goede, transparante communicatie en het geven van persoonlijk voordeel moeten daarbij dan wel de uitgangspunten zijn”, aldus Bovee.
Reactie toevoegen
Reacties
Gert van Lunteren - 23 september 2015
Ja en in mijn onderzoek toen ik aan een door mij geselecteerde maar natuurlijk zeer representatieve groep van 12 personen vroeg of men bereid was om naast de dagelijkse halfvolle melk ook eens chocolademelk te willen drinken gaf 50% aan dat tegen vergoeding te willen doen, de overige 50% wilde dat wel proberen als er een app zou worden bijgeleverd waaruit zou blijken dat de leverancier van de melk en de opdrachtgever van het onderzoek 'de beste melk produceerde en dat men niet zonder melk zou kunnen verder leven....... Prettige dag allemaal, Gert van Lunteren / Harderwijk
Gen Z heeft weinig vertrouwen in adviseurs en vergelijkers
"Nederlandse Gen Z’s hechten veel waarde aan advies van familie (34%) en vrienden (25%) bij het kiezen van verzekeringen en vertrouwen minder dan oudere generaties...
"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...
Ruim helft huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond
In 2023 is de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens verbeterd, mede onder invloed van loonstijgingen, steunmaatregelen en verminderde inflatie,...
WIFS en Deloitte lanceren Accelerate 50/50
WIFS en Deloitte lanceren op 1 maart Accelerate 50/50. "Met Accelerate 50/50 dagen wij de financiële wereld uit om de masculiene focus op de kortetermijnwinst...
Ruimte voor verdere consolidatie onder adviseurs
De eerste consolidatiegolf van intermediairs is mogelijk geëindigd met de opkomst van een aantal middelgrote tot grote gevestigde kantoren. Er blijft echter...
Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen
“Met deze op alle Nederlanders gebaseerde analyses willen wij laten zien dat meer in de verzekerbaarheid van chronische patiënten mogelijk kan zijn.”...
Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen
Deloitte is toegetreden tot de kennispartners van het Verbond. Met het partnership wil Deloitte "een belangrijke bijdrage leveren aan sustainability binnen het verzekeringsbedrijf,...
Deloitte Insurance Outlook: financieel adviseur blijft
Op sommige onderdelen houdt het traditionele model stand, met name als het gaat om het gebruik van volmachten en intermediairs. Aldus verzekeraars en stakeholders...
Van der Noordaa aan de slag bij Deloitte
Hans van der Noordaa, voormalig ceo Delta Lloyd, werkt sinds kort in de Financial Services praktijk (FSI) van Deloitte als Senior Advisor. Hans Honig, managing...
Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden
De Nederlandse verzekeringsbranche staat onder zware druk. Het doorvoeren van bezuinigingen is niet genoeg. Verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun...