"voorkomen hypotheekachterstand integraal benaderen"
Dick-Jan Abbringh en Thijs Bodmer (Purpose Management Consulting) bepleiten een integrale benadering voor het voorkomen en herstellen van hypothecaire betalingsachterstanden. "Bij de diensten gericht op preventie en vroege behandeling van schuldenproblemen moet ook het intermediair een rol spelen", schrijven zij in het themanummer Hypotheken van VVP.
"Preventie, vroege behandeling en herstel van schuldenproblemen worden de kernbegrippen voor de aanpak van de schuldenproblematiek in de komende jaren. Niet alleen geldverstrekkers, maar ook levensverzekeraars en intermediairs kunnen gezamenlijk een belangrijke rol spelen in het voorkomen en het oplossen van dit groeiende maatschappelijke probleem", schrijven Abbrijngh en Bodmer.. "De financiële sector stond in de 'goede' tijd klaar om de klant van dienst te zijn. Het zou goed zijn als ze klanten door deze 'slechte' tijd heen helpen door middelen te verschuiven van verkoop naar beheer-gerichte diensten."
De huidige manier waarop met achterstanden wordt omgegaan is niet oplossingsgericht, aldus Abbringh en Bodmer. De bijzonder beheerafdelingen van geldverstrekkers komen pas in actie na de eerste achterstand, maar hebben vaak geen zicht op wijzigingen in de klantsituatie. Door een integrale benadering kan de zogenoemde schuld-carrière van de klant beter in beeld worden gebracht en kan de aandacht verschuiven van genezen naar vroege behandeling en preventie. Abbringh en Bodmer onderscheiden hierbij vier fasen: de normale beheersituatie, beginnende schuldenporblemen, gevorderde schuldenproblemen en schuldhulpverlening. Het overgrote deel van de klanten zal de normale beheersituatie nooit verlaten.
Bij de diensten gericht op preventie en vroege behandeling van schuldenproblemen moeten ook intermediair en levensverzekeraar een rol spelen. "De oplossingen voor klanten zijn kennisintensief en raken meerdere producten en disciplines. Intermediairs zijn van groot belang voor de interactieve dialoog vanwege hun brede adviesfunctie. Levensverzekeraars moeten vooral een rol spelen in de interactieve dialoog en bij reconstructie. Naast de hypotheek zelf is vaak immers ook sprake van een levensverzekering en/of beleggingspolis", aldus Abbringh en Bodmer. "Er is veel werk aan de winkel en samenwerking is daarbij onontbeerlijk. Door preventief en herstelgericht te werken kan de hypotheekmarkt een zachte landing krijgen en wordt het mogelijk de markt op termijn weer te mobiliseren."
Reactie toevoegen
Onderzoek naar toekomst van intermediair
MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...
(Hergen Dutrieux, Viisi, in Ken je vak! in VVP 1-2021) De verkiezingen staan voor de deur en wederom komt de hypotheekrenteaftrek op de agenda. Voorheen een heet...
(door Dick-Jan Abbringh, Purpose) In een artikel in de zomereditie 2019 van het New Financial Magazine over de lage verzekeringsgraad onder mensen met schulden...
Sociaal experiment met lessen voor verzekeraars
"Onlangs heb ik een experiment gedaan om te ondervinden hoe verzekeraars omgaan met mensen die hun premie (tijdelijk) niet kunnen betalen", aldus Dick-Jan Abbringh...
Onverzekerden groeiend probleem voor gemeenten
"Gemeenten vangen meestal de problemen op voor onverzekerden. Vooral burgers met schulden bezitten vaak geen schade- en uitvaartverzekeringen. Want door geldnood...
Verhoog verzekeringsgraad bij mensen met schulden!
"Er zijn geen harde cijfers zijn, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de verzekeringsgraad onder mensen met schulden daalt. Dit leidt tot onwenselijke en soms onmenselijke...
Eerste pilot met Vaste Lasten Pakket
"Ons doel is om in maart 2019 voor de eerste Haagse huishoudens een Vaste Lasten Pakket te kunnen inregelen. In deze eerste pilotfase van zes maanden willen we uiteindelijk...
Kifid: consument moet begrijpen dat adviseur geen verzekeraar is
De consument wordt geacht te begrijpen dat een financieel adviseur geen verzekeraar is, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...
Zeer weinig vrouwelijke bestuurders bij intermediair
Het percentage vrouwelijke bestuurders in de intermediaire sector is met 16,7 procent "extreem laag" in vergelijking tot andere sectoren in het mkb. Bij...
ING sorteert voor op hypothekenrichtlijn met nieuw aanvraagproces
Met ingang van april geeft ING klanten binnen vijf dagen zekerheid over hun hypotheekaanvraag, mits de woning is getaxeerd. Met de aanpassing van het aanvraag- en...