Wim Heeres likes & unlikes
Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Steeds meer adviseurs spreken hun klanten aan op hun aandeel in de onverzekerbaarheid. En wijzen die klanten erop dat een verandering in gedrag leidt tot minder schade, lagere premies en dus hogere verdiensten. Of onderzoeken de mogelijkheden om met een aantal collega’s de krachten te bundelen en gelijksoortige moeilijk te verzekeren risico’s als pakket aan te bieden bij makelaars. Aan de andere kant zie ik dat bij sommige verzekeraars het besef begint door te dringen dat het weren van bepaalde risico’s misschien vanuit bedrijfseconomisch oogpunt wel te verdedigen is, maar niet vanuit de maatschappelijke positie die ze innemen. We zijn er nog lang niet, maar zowel aan de kant van de adviseurs als aan die van de verzekeraars doen partijen hun best en dat stemt mij hoopvol."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Ik vind het jammer dat we een discussie moeten voeren over onverzekerbaarheid. Ik ben er namelijk stellig van overtuigd dat veel onverzekerbare risico’s toch verzekerbaar blijken als verzekeraar én onafhankelijk adviseur een stapje extra zetten. En samen een oplossing zoeken voor dat lastig te verzekeren risico van die ene, specifieke klant. Waar we – wat mij betreft – met z’n allen nóg meer op moeten inzetten, is investeren in de onderlinge samenwerking. Alleen dan kan er een goede wisselwerking ontstaan: de adviseur maakt veel werk van het goed inschatten van risico’s en wijst de klant op het belang van preventie en de verzekeraar zorgt voor redelijke dekking."
Reactie toevoegen
Reacties
Dennis Oudkerk Pool - HP Verzekeringen 10 oktober 2018
Helemaal mee eens, soms is er gewoon de wil niet vanuit de verzekeraar en als we elkaar kunnen overtuigen (dus luisteren naar elkaar) dan is er vaak wel iets mogelijk d.m.v. een kleine aanpassing. Samenwerken met klant,tp en verzekeraar kan tot mooie contracten leiden doordat de klant met " het risico" er dan veel bewuster mee bezig is.
Meer over
"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...
Bert Sonneveld likes & unlikes
"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
Ron van Kesteren likes & unlikes
"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...
Antoinette Kalkman likes & unlikes
"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...
Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...
"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...
"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...
Richard Meinders likes & unlikes
"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...
De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...