Zelfrijdende auto nu nog niet te verzekeren

zelfrijdende auto Google

Aanpassing van de Wegenverkeerswet en de voorwaarden van autoverzekeringen zijn noodzakelijk voordat de zelfrijdende auto kan worden toegelaten op de openbare weg. Volgens het kenniscentrum van ABN Amro MeesPierson leidt de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties en is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk.

 

Het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto in de VS laat volgens de bank zien dat de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”


Wie is aansprakelijk?
De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, aldus Offergelt. Het BW en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, aldus Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Nu bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”

 

Premies gaan stijgen
Bovendien is het momenteel nauwelijks in te schatten hoeveel een verzekering voor de zelfrijdende auto moet kosten. "Door alle technologie is reparatie van een zelfrijdende auto een stuk duurder. Dat zou betekenen dat autoverzekeringen heel duur worden. Aan de andere kant horen zelfrijdende auto’s minder schade te maken, waardoor de premie juist lager kan zijn. Daarnaast blijven ‘gewone’ auto’s bestaan. Er is een kans dat de autoverzekering voor die voertuigen een stuk duurder wordt.”

 

Autoverzekering 2.0
Volgens de bank is het onder de huidige voorwaarden en regelgeving nog niet goed mogelijk om zelfrijdende auto’s te verzekeren. Vanaf 2019 willen de Europese verkeersministers proeven met zelfrijdende auto's mogelijk maken. “Ongetwijfeld komen er uiteindelijk oplossingen om zelfrijdende auto’s te verzekeren, maar op dit moment zijn die nog niet gevonden”, aldus Offergelt. “Voordat je het weet is het 2019, dus enige snelheid is geboden. Dat autoverzekeringen in de huidige vorm gaan veranderen, is in elk geval zeker."
 

Reactie toevoegen

 
Eigen schuld, dikke bult (of eigenlijk: nat pak)

Eigen schuld, dikke bult (of eigenlijk: nat pak)

(Rechtspraak) Een wielrenner belandde in de Amstel, omdat zijn voorganger schrok van een hond en abrupt remde. De hond (of eigenlijk de eigenaar) valt volgens de...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Als men binnen de eigen woonwijk of straat verhuist, kan de premie van de autoverzekering flink stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite...

Werkgever na ongeval aansprakelijk, of er nu wel of geen arbeidsovereenkomst is

Werkgever na ongeval aansprakelijk, of er nu wel of geen arbeidsovereenkomst is

(Rechtspraak) Een pizzakoerier krijgt tijdens het bezorgen een eenzijdig auto-ongeval. Hij bespreekt de pizzeria (op grond van artikel 7:658 BW subsidiair artikel...

Slippers…

Slippers…

De Vereende noemt het verstandig om altijd passend schoeisel te dragen tijdens het rijden. De stelling: ‘Als ik met slippers in een auto rijd, ben ik gewoon...

Koeriersbedrijf kan niet volstaan met ongevallenverzekering

Koeriersbedrijf kan niet volstaan met ongevallenverzekering

(Rechtspraak) Een collectieve ongevallenverzekering en een Ongevallenverzekering voor Inzittenden (OVI) als onderdeel van het leasecontract van de bedrijfsauto volstaan...

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Vergeleken met juni vorig jaar is de autoverzekeringspremie met 19,6 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dat komt neer op een gemiddelde premiestijging...

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Het aantal diefstallen van elektrische/hybride voertuigen neemt nog steeds toe. In het afgelopen jaar zijn er bijna twee keer zoveel gestolen dan een jaar eerder:...

Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns

Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns

“Ik heb geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen die worden georganiseerd door vrijwilligers in brede zin steeds vaker een probleem is.”...

Autoverzekeringen acht procent duurder in één jaar tijd

Autoverzekeringen acht procent duurder in één jaar tijd

Sinds vorig jaar mei steeg de gemiddelde premie voor een autoverzekering met 8,4 procent, blijkt uit onderzoek van Geld.nl. Hierdoor is men nu gemiddeld 82 euro...