Begin gewoon

Andre Feijs 2021

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit, hogere klanttevredenheid en meer doorverwijzingen van bestaande klanten. Hierdoor krijg je klanten die goed bij je kantoor passen en uiteraard voldoe je op deze manier uitstekend aan de invulling van je zorgplicht”, aldus André Feijs van André Feijs Financiële Planners uit Heerlen.

Het kantoor telt zes medewerkers, waarvan drie adviseurs. De portefeuille bestaat voor zestig procent uit ondernemers en voor 40 procent uit particulieren. Feijs was meer dan tien jaar algemeen directeur van de Rabobank Landgraaf. In 2004 koos hij voor het zelfstandig adviesvak en in 2011 ging hij van start met zijn huidige kantoor. Feijs is onder meer wijnliefhebber en schrijft hier regelmatig blogs over.

Wat verstaat Feijs onder actief klantbeheer? “Hieronder versta ik dat we als advieskantoor het initiatief nemen om op een heldere manier de klant bij tijds te informeren over voor hem belangrijke zaken en over relevante marktontwikkelingen.”

Tijdens de kredietcrisis heeft Feijs een aantal portefeuilles overgenomen. “Ook dan zie je heel nadrukkelijk het belang van actief klantbeheer in. Het is namelijk goed voor de continuïteit van je onderneming. Wij zijn onder meer gespecialiseerd in hypotheken. Als nieuwe hypotheken minder aantrekkelijk worden, is de kans groot dat je dit goed gaat merken in je cijfers. Met actief klantbeheer ben je gewoon minder afhankelijk van de schommelingen in de markt. Bovendien wordt het enorm gewaardeerd door je klanten en omdat ze zo tevreden zijn, brengen ze ook weer nieuwe klanten aan. Het mooie is ook dat deze klanten naar je toe komen, juist omdat ze gehoord hebben dat er aandacht voor de klant is, ook na een advies en/of het afsluiten van een product. Zij passen dus direct al bij je kantoor.”

Om actief klantbeheer goed te doen, heb je ook goede ondersteunende ict nodig. Feijs is van gestart gegaan met een eigen CRM-pakket. “Voordeel is dat je de inrichting zelf in de hand hebt. Wij weten precies welke signalen we willen hebben en waar we op moeten letten. Pas de laatste tijd, door onder meer corona en de veranderende maatschappelijke rol van financiële instellingen, zie je dat banken signalen actief naar ons doorsturen. Hun systemen zijn niet alleen beter op orde, maar ze communiceren ook beter met ons. Hoe eerder je op signalen kunt inspelen, hoe meer leed je kunt voorkomen. Overigens geldt dit nog niet voor alle banken. In de toekomst zou ik graag ook met meerdere banken goede afspraken willen maken over het doorgeven van signalen. Daarnaast beschikken we zoals gezegd over een eigen agenderingssysteem. Ten slotte versturen we nieuwsbrieven met relevante ontwikkelingen voor de klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Van (re)actief naar generatief

Van (re)actief naar generatief

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel kantoren handelen in de waan van de dag voornamelijk nog reactief. Bij actief klantbeheer...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...