Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

Kifid 2017 (deel logo)

INKOMEN – Ondanks dat de consument zich niet realiseerde dat hij ziek was, had zijn adviseur hem nadrukkelijk moeten adviseren om zich toch ziek te melden onder de AOV… Die klacht van een voormalige ondernemer vond terecht geen gehoor bij de Geschillencommissie.

Op 1 april 2012 verkocht de consument zijn bedrijf aan zijn broer. Op 20 februari 2013 diende de man een claim onder zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering in. De verzekeraar wees de claim af, omdat de consument het transportbedrijf aan zijn broer had verkocht en hij daardoor geen verzekerbaar belang meer had. De consument verweet vervolgens zijn adviseur dat hij hem niet eerder ziek heeft gemeld bij de verzekeraar.

De Commissie: “Vast staat dat Consument in zowel het jaar 2012 als 2013 verschillende keren aan de Tussenpersoon heeft bericht dat hij niet ziek was. Dit blijkt uit het gespreksverslag van de bespreking tussen partijen van 17 september 2012 en uit de e-mail van 21 februari 2013 van de Tussenpersoon aan Consument. Consument heeft in de bewuste periode ook gewoon doorgewerkt. De Tussenpersoon was ook niet op de hoogte van het voornemen van Consument zijn bedrijf te verkopen omdat het niet goed met hem ging. Gelet op deze omstandigheden heeft de Tussenpersoon naar het oordeel van de Commissie dan ook niet hoeven te begrijpen dat Consument ziek was. In het verlengde hiervan lag het ook niet op de weg van de Tussenpersoon Consument te adviseren zich ziek te melden en een claim in te dienen onder de arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Verzekeraar.” – Uitspraak 2019-046

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur moet helft advieskosten terugstorten

Adviseur moet helft advieskosten terugstorten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat De Hypotheker de helft van de advieskosten terugbetalen aan de klant wegens schending van de...

Nieuwsbrief Ken je vak op vrijdag

Nieuwsbrief Ken je vak op vrijdag

Met een nieuwsbrief vol vakinformatie het weekeinde in. De VVP-nieuwsbrief bevat items uit het praktijkgerichte VVP-katern Ken je vak!, een aantal actuele vakinhoudelijke...

Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Schending van zijn zorgplicht als adviseur kost SNS Bank 22.312,33 euro. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt in Uitspraak 2019-376...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Kleinere mkb-ondernemers en zzp’ers kunnen vanaf 1 juli ook met klachten over alternatieve financieringen terecht bij Kifid. Ondernemers met klachten over...

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Doordat de verzekeraar meer kosten in rekening heeft gebracht dan de consumenten uit de offerte mochten begrijpen, is de verzekeraar toerekenbaar tekort geschoten,...