Consolidatie en professionalisering gaan hand in hand

Kennisartikel Nationale-Nederlanden foto2 Maurice Wagenaar

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). De volmachtmarkt is de afgelopen jaren sterk veranderd. Door de consolidatie zijn volmachten steeds groter geworden. Daarnaast hebben zowel grote als kleine volmachten hard gewerkt aan de professionalisering van hun bedrijfsvoering en de verbetering van het risicoprofiel van de portefeuilles. Ook Nationale-Nederlanden werkt voortdurend aan de professionalisering van haar dienstverlening aan volmachten, met als uiteindelijke doel het bieden van continuïteit aan zowel zakelijke als particuliere klanten.

“In de volmachtmarkt heeft de afgelopen jaren een consolidatieslag plaatsgevonden”, zegt Maurice Wagenaar (foto) directeur Volmacht, NN Schade Intermediair. “Volmachten namen andere volmachten of provinciale assurantiekantoren over met de ambitie landelijk werkende advieskanalen te realiseren. Deze volmachten worden steeds professioneler. Ze investeren bijvoorbeeld in bedrijfsprocessen, compliance, IT en risk management. Maar ook aan de voorzijde ontwikkelen zij zich steeds meer in de richting van verzekeringsplatforms - online en waar nodig in combinatie met een persoonlijk advies waar vraag en aanbod bij elkaar komen.”

Focus op het intermediair

Om deze platforms zo goed mogelijk te faciliteren richt Nationale-Nederlanden zich volledig op de verdere professionalisering van haar dienstverlening aan de intermediaire markt. De afgelopen jaren werkte de verzekeraar al hard aan het op orde krijgen van het rendement en de efficiency van haar bedrijfsvoering. Om nog meer focus aan te brengen en de bediening van volmacht, provinciaal en beurs nog adequater aan te sturen hebben de bedrijfsonderdelen Particulieren Schade en Zakelijk Schade per 1 september bovendien de gehele intermediaire bediening voor deze twee markten samengevoegd.

Voor alle volmachten

Volgens Arjan Nollen, directeur Marketing & Verkoop, NN Schade Intermediair, hebben al deze ontwikkelingen ertoe bijgedragen dat Nationale-Nederlanden nu een stabiele, rendabele en professioneel werkende volmachtketen heeft. “Onze basis is op orde. Het rendement en het volume zijn sterk verbeterd. Dat biedt ruimte voor verbetering van onze proposities. Daarbij willen we de preferred supplier zijn voor alle volmachten: groot, klein, specialistisch en allround. Met als uiteindelijke doel het bieden van continuïteit aan onze klanten.”

Stabiel rendement

Die continuïteit kan onder meer geboden worden door het stabiele rendement. “Op basis van de ons beschikbare data zijn we nu heel goed in staat te voorspellen hoe rendabel onze portefeuille zich ontwikkelt”, zegt Wagenaar. “Daardoor is de kans op plotselinge bewegingen, zoals het uitsluiten van risico’s of het verhogen van premies, heel klein. Dat geeft rust in de portefeuille van de volmacht en biedt ons de ruimte om te innoveren en nieuwe oplossingen te ontwikkelen.”

Cyberservice

Een mooi voorbeeld van zo’n oplossing is de Cyberservice, een extra dienst die Nationale-Nederlanden begin volgend jaar in de markt zet als uitbreiding van de standaarddekking van de inboedelverzekering voor particuliere klanten. De dienst wordt nu al in pilot uitgerold en getest. Wagenaar: “Dit is een oplossing voor particuliere klanten die bijvoorbeeld worden geconfronteerd met een hack, phishing mails, een geïnfecteerde harde schijf of virussen. Onze experts bieden klanten via een telefonische hulplijn direct ondersteuning, kijken zo nodig op afstand mee, verwijderen malware, onderzoeken de oorzaken en beperken de schade. Voor de schade die resteert, is een bedrag gedekt.”

Maatwerkproposities

Ook de eigen volmachtafdeling van Nationale-Nederlanden draagt bij aan continuïteit. “Die afdeling heeft bijvoorbeeld een ruim mandaat om maatwerkproposities voor volmachten te ontwikkelen, als wij risico’s niet standaard kunnen accepteren”, aldus Nollen. “Daarbij gaat het niet alleen om individuele polissen, maar vaak ook om polissen voor bijvoorbeeld brancheorganisaties die een sterke behoefte hebben aan specifieke verzekeringsoplossingen. Dit sluit ook aan bij de trend dat sommige volmachten veel klanten in een specifieke branche hebben - denk aan de bouw- of transportbranche - of soms zelfs aan die branche zijn gelieerd.”

Digitalisering en datakwaliteit

Om haar proposities te verbeteren en de aanvraag- en beheerprocessen voor zowel volmachten als klanten nog efficiënter te laten verlopen, blijft Nationale-Nederlanden bovendien investeren in digitalisering en datakwaliteit. “Bij de verbetering van datakwaliteit kun je denken aan het analyseren van klantgegevens en klantgedrag, en het geautomatiseerd verrijken van data”, zegt Wagenaar. “Bovendien zijn we steeds beter in staat om deze data met volmachten te delen. De data verschaffen hun zowel commerciële inzichten als inzichten op het gebied van risicobeheersing. En daarmee kunnen zij hun portefeuille beter laten renderen. We hebben bijvoorbeeld een dienst ontwikkeld waarmee we automatisch kunnen laten zien dat een geel kenteken (particulier gebruik) is gewijzigd in een blauw kenteken (personenvervoer), wat uiteraard risicotechnische consequenties en dus gevolgen voor de polis met zich meebrengt. We ontwikkelen steeds meer van dit soort scripts, waarmee we de volmacht van dienst kunnen zijn.”

Toenemende complexiteit

“Of klanten zich willen laten adviseren, bepalen ze natuurlijk uiteindelijk zelf”, zeggen Wagenaar en Nollen. “Vooral in de zakelijke markt zien we een toenemende vraag naar advies. Dat heeft met een aantal technische en maatschappelijke trends te maken, waardoor verzekeren als steeds complexer wordt ervaren. Een belangrijke trend is bijvoorbeeld het verduurzamen van de bedrijfsvoering in het kader van de klimaatverandering, en de risico’s die dat met zich meebrengt. Denk aan de zorg voor een goede isolatie van je bedrijfspand, het verwarmen van gebouwen met aardwarmte of de aanpassing van je wagenpark.”

Kennis-en samenspraak

Adviseurs hebben dus de wind in de zeilen. “Om de samenwerking met hen te verbeteren, trekken we al vele jaren met elkaar op”, zegt Nollen. “Naast de éénop-één gesprekken die onze accountmanagers en ons management met de verschillende volmachten voeren, organiseren we ieder voor- en najaar kennis- en samenspraaksessies. Daar leggen we ons oor te luister, zodat we precies weten wat er in de markt leeft en welke behoeftes er zijn. Deze bijeenkomsten vormen een belangrijk fundament voor ons voortdurende streven naar het verder verbeteren van onze dienstverlening.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts Financiële Dienstverleners is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Particulier Advies. Tomas Geerts en team nemen de award in ontvangst...

Hoeijmakers Groep genomineerd voor Advies Award 2021

Hoeijmakers Groep genomineerd voor Advies Award 2021

"De meest klantgerichte advieskantoren van Nederland zijn bekend. En wij zijn erbij! Wij zijn zeer verheugd met deze nominatie en zien dit als een aanmoediging om...

Medewerkers Nemassdeboer trots op nominatie Advies Award 2021

Medewerkers Nemassdeboer trots op nominatie Advies Award 2021

"Wij zijn enorm trots genomineerd te zijn voor de Advies Award 2021 voor meest klantvriendelijk advieskantoor van Noord-Holland. Uiteraard vierden wij dit moment,...

NN vraagt adviseurs om feedback over Zakelijk Schade

NN vraagt adviseurs om feedback over Zakelijk Schade

Met het 100-puntenplan wil Nationale-Nederlanden de dienstverlening binnen Zakelijk Schade verbeteren. Belangrijk ingrediënt hierbij is de feedback van adviseurs....

Vanuit een solide basis naar gezamenlijke groei

Vanuit een solide basis naar gezamenlijke groei

(Partner in Kennis NN in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De afgelopen jaren werkte Nationale-Nederlanden hard aan de toekomstbestendigheid van...

Beleving en relevantie bepalen succes duurzame ontwikkeling

Beleving en relevantie bepalen succes duurzame ontwikkeling

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) De coronacrisis heeft de samenleving een duurzame groeispurt bezorgd. Thuiswerken is ‘here to stay’,...

Het werk gaat door... Arjan Nollen

Het werk gaat door... Arjan Nollen

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

NN geeft tips om cyber criminelen te weren tijdens corona chaos

NN geeft tips om cyber criminelen te weren tijdens corona chaos

"Cybercriminelen maken slim gebruik van de chaos die ontstaat doordat de gebruikelijke communicatiestructuren van bedrijven door de corona-crisis worden doorbroken",...

NN: samen met adviseurs naar een breder palet aan dienstverlening

NN: samen met adviseurs naar een breder palet aan dienstverlening

“Samenwerking is het devies. Met een open mind en met focus op klantbelang, werken we samen met adviseurs en specialisten aan een breder palet aan dienstverlening...

Waardetoevoeging voor klant, adviseur én aanbieder

Waardetoevoeging voor klant, adviseur én aanbieder

Hoe speel je in een snel veranderende wereld in op de behoeften van klanten, hoe blijf je waarde toevoegen en hoe laat je de expertise van zowel aanbieder als...