De kunst van vragen stellen

vraagteken (algemeen)

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies als je niet genoeg informatie hebt? De belangrijkste vaardigheid die je als adviseur wilt ontwikkelen, is de kunst van het stellen van vragen.

Het stellen van vragen is niet alleen belangrijk om informatie te verzamelen, het is ook de manier om een relatie op te bouwen met je cliënten. Door echt te luisteren naar de antwoorden creeer je verbinding en win je het vertrouwen. Door je oordeel uit te stellen en niet meteen met een oplossing te komen, geef je relaties de mogelijkheid om veilig dat bespreekbaar te maken wat zij belangrijk vinden. Je laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun welzijn en dat je wilt helpen om hun financiële doelen te bereiken.

Houd altijd in gedachte dat het niet jouw leven is waarover je beslissingen moet nemen, maar stel de klant in staat om beslissingen te nemen over zijn eigen leven!

Open en eerlijk

Stel altijd open en eerlijke vragen. Dit zijn vragen die niet met ja of nee beantwoord kunnen worden. Ze laten ruimte voor uitgebreide antwoorden. Dit geeft je klanten de kans om hun gedachten en gevoelens te uiten. Het helpt je om als adviseur beter begrip te krijgen van hun situatie. Vraag door met: ‘Wat is verder nog belangrijk?’. Op deze manier zorg je ervoor dat je relatie alle ruimte krijgt om echt alles bespreekbaar te maken. Door te weten wat ze willen bereiken, kun je beter inschatten welke financiële oplossingen het beste bij hen passen.

Er zijn echter ook momenten waarop het stellen van vragen moeilijk kan zijn. Sommige mensen kunnen terughoudend zijn om persoonlijke informatie te delen, of misschien voelen ze zich ongemakkelijk bij bepaalde onderwerpen. Als financieel adviseur is het belangrijk om begrip te hebben voor deze gevoelens en om tactvol te blijven zonder de ‘moeilijke’ vragen uit de weg te gaan. Door stil te blijven, geef je de ander ruimte om zelf te bepalen wat hij of zij wel en vooral ook niet wil delen.

‘Stel altijd open en eerlijke vragen’

Natuurlijk kunnen gesloten vragen ook helpen als je specifieke informatie nodig hebt, zoals het bedrag dat iemand wil sparen of wat men wil uitgeven aan woonlasten. Onthoud dat deze vragen minder inzicht geven in de gedachten en gevoelens bij deze onderwerpen.

Volgorde

Je kunt ook rekening houden met de volgorde van je vragen. Probeer algemeen te beginnen voordat je overgaat op specifieke vragen. Dan geef je je klanten de kans om op hun gemak te raken en te wennen aan jou en aan het gesprek. Het stellen van vragen is de belangrijkste vaardigheid van elke financieel adviseur. Hoe beter je jezelf daarin opleidt, hoe groter de impact voor je klant. Dit helpt je om een beter en weloverwogen advies uit te geven. Daarmee verhoog je je toegevoegde waarde en de binding met je klant. De financiële besluiten die ze nemen passen beter bij hun persoonlijke wensen en doelen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Doorbreek je eigen status quo

Doorbreek je eigen status quo

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...

Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....