De mythe van het gratis advies

Enno Wiertsema NIEUW 2017

 

Met mythen en sagen probeerden de oude grieken zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gingen, of die ze niet konden rijmen met hun wereldbeeld, te verklaren. Het waren verhalen gebaseerd op wat ze om zich heen zagen, op kennis en ervaring die ze hadden en dat alles aangelengd met een dosis fantasie, waarmee losse eindjes aan elkaar werden geknoopt.

Het resultaat waren smeuïge, lekker in het gehoor liggende vertellingen die houvast boden. Maar wat we niet uit het oog mogen verliezen, is dat mythen van begin tot eind compleet verzonnen waren. Anno 2018, bijna drie millennia en een goeie tweeduizend kilometer van Griekenland verwijderd, kennen we ook in Nederland onze eigen mythen. En ook dat zijn verhalen die ‘het goed doen’. En die een ver klaring bieden voor zaken die we niet begrijpen of waar we ons niet in kunnen vinden.

Eén van die hedendaagse Nederlandse mythen, is de mythe van het gratis advies. Net als in de Griekse mythologie is ook die mythe van begin tot eind volledig uit de lucht gegrepen. Ik sta met regelmaat versteld van het gemak waarmee sommige organisaties roepen dat advies in bepaalde dossiers gratis zou moeten zijn. Bijvoorbeeld bij allerlei vormen van nazorg. Of, van recenter datum, in het kader van het activeren van klanten met aflossingsvrije hypotheken.

Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een beeld gecreëerd dat niet strookt met de werkelijkheid, een mythe. Daarmee schaden die organisaties niet alleen het belang van een hele beroepsgroep, maar ook dat van de klant. En dan vaak ook nog het belang van juist die klant die het meest gebaat is bij een goed en op maat gesneden advies.

Maar advies is niet gratis; het is van waarde voor de klant. Vaak van grote waarde. En het is ook nog eens de broodwinning voor ongeveer 30.000 mensen die werkzaam zijn in de financieel adviessector. En geloof me, adviseurs sturen echt niet voor elk wissewasje een factuur. Een klant die zijn adviseur om informatie vraagt, zal vaak kosteloos de gevraagde informatie krijgen. Maar als het verder gaat dan informeren, dan begint de dienst -het advies-waarvoor gewoon betaald moet worden. Dat lijkt me niet alleen logisch, het is ook goed. Goed omdat het ontvangen van een vergoeding voor een dienst die je levert ervoor zorgt, dat je blijft nadenken over de service die je je klant biedt. Goed, omdat advies een dienst is waarmee de klant echt geholpen wordt en die hem in staat stelt om een verstandige keuze te maken.

‘Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een onwerkelijk beeld gecreëerd’

Dat is ook waar we als maatschappij voor hebben gekozen met het provisieverbod. Dus laat het met rust, gun zowel de klant als de adviseur een eerlijke behandeling en stop met het voeden van de mythe van het gratis advies!

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz heeft een Checklist verplichte pre-contractuele informatie ontwikkeld. Adfiz: "Van algemene informatie over je kantoor tot het essentiele informatiedocument...

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

De resultaten over 2022 zijn voor de meeste bij Adfiz aangesloten advieskantoren boven verwachting. Ook de daling in hypotheken was lager dan verwacht. Voor 2023...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Roger van der Linden: “Maak écht werk van vooruitgang”

Roger van der Linden: “Maak écht werk van vooruitgang”

“Het essentiële van vooruitgang is vooruit te willen. En dat vraagt om visie, vertrouwen en leiderschap. En om keuzes maken die misschien op de korte...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD aangepast

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD aangepast

Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is door Adfiz aangepast op de gegevens en cijfers zoals ze gelden voor 2023. Dit geactualiseerde formulier is te gebruiken...