De mythe van het gratis advies

Enno Wiertsema NIEUW 2017

 

Met mythen en sagen probeerden de oude grieken zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gingen, of die ze niet konden rijmen met hun wereldbeeld, te verklaren. Het waren verhalen gebaseerd op wat ze om zich heen zagen, op kennis en ervaring die ze hadden en dat alles aangelengd met een dosis fantasie, waarmee losse eindjes aan elkaar werden geknoopt.

Het resultaat waren smeuïge, lekker in het gehoor liggende vertellingen die houvast boden. Maar wat we niet uit het oog mogen verliezen, is dat mythen van begin tot eind compleet verzonnen waren. Anno 2018, bijna drie millennia en een goeie tweeduizend kilometer van Griekenland verwijderd, kennen we ook in Nederland onze eigen mythen. En ook dat zijn verhalen die ‘het goed doen’. En die een ver klaring bieden voor zaken die we niet begrijpen of waar we ons niet in kunnen vinden.

Eén van die hedendaagse Nederlandse mythen, is de mythe van het gratis advies. Net als in de Griekse mythologie is ook die mythe van begin tot eind volledig uit de lucht gegrepen. Ik sta met regelmaat versteld van het gemak waarmee sommige organisaties roepen dat advies in bepaalde dossiers gratis zou moeten zijn. Bijvoorbeeld bij allerlei vormen van nazorg. Of, van recenter datum, in het kader van het activeren van klanten met aflossingsvrije hypotheken.

Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een beeld gecreëerd dat niet strookt met de werkelijkheid, een mythe. Daarmee schaden die organisaties niet alleen het belang van een hele beroepsgroep, maar ook dat van de klant. En dan vaak ook nog het belang van juist die klant die het meest gebaat is bij een goed en op maat gesneden advies.

Maar advies is niet gratis; het is van waarde voor de klant. Vaak van grote waarde. En het is ook nog eens de broodwinning voor ongeveer 30.000 mensen die werkzaam zijn in de financieel adviessector. En geloof me, adviseurs sturen echt niet voor elk wissewasje een factuur. Een klant die zijn adviseur om informatie vraagt, zal vaak kosteloos de gevraagde informatie krijgen. Maar als het verder gaat dan informeren, dan begint de dienst -het advies-waarvoor gewoon betaald moet worden. Dat lijkt me niet alleen logisch, het is ook goed. Goed omdat het ontvangen van een vergoeding voor een dienst die je levert ervoor zorgt, dat je blijft nadenken over de service die je je klant biedt. Goed, omdat advies een dienst is waarmee de klant echt geholpen wordt en die hem in staat stelt om een verstandige keuze te maken.

‘Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een onwerkelijk beeld gecreëerd’

Dat is ook waar we als maatschappij voor hebben gekozen met het provisieverbod. Dus laat het met rust, gun zowel de klant als de adviseur een eerlijke behandeling en stop met het voeden van de mythe van het gratis advies!

Reactie toevoegen

 
Editie
Regeling klokkenluiders verplicht

Regeling klokkenluiders verplicht

(Adfiz in Ken je Vak! in VVP 2) Op 18 februari is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht geworden. Deze nieuwe wet is een aanscherping van de eerdere Wet...

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd

Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd

In totaal hebben 751 kandidaten gebruik gemaakt van de gesubsidieerde scholingsactiviteiten die Adfiz en OvFD hebben aangeboden om een carrièreswitch te maken...

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz roept adviseurs op alert te zijn op onterechte WIA-voorschotten. Adfiz: “Als mensen een voorschotuitkering ontvangen moeten zij die terugbetalen als...

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Volgens Polis Advocaten, in antwoord op een vraag van Adfiz, heeft de AFM-norm voor onafhankelijkheid in de vergelijkingskaart geen privaatrechtelijke consequenties. Adfiz:...

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz heeft de handreiking 'Pensioendienstverlening op maat' gepubliceerd. De handreiking is samen met de pensioensector ontwikkeld in het kader van het aanvalsplan...

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Het niet verbeteren van de keuzebegeleiding zal leiden tot confettipensioen, meent Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de organisatie...

Informeren of adviseren?

Informeren of adviseren?

(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in...

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...