Enno Wiertsema: elkaar scherp houden

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze keer Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Vanaf dag één hebben we als sector samengewerkt om het belang van de klant zo goed mogelijk te kunnen dienen. Laten we dat alsjeblieft vasthouden.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Terugkijkend op het afgelopen - pak ‘m beet - anderhalf jaar is het natuurlijk een bizarre tijd geweest. Zo ongeveer van de ene op de andere dag trokken we onszelf terug in de eigen bubbel en verliep het contact met de buitenwereld uitsluitend telefonisch of online. Voor een tijdje is dat wel prettig. Het is efficiënt en een stuk rustiger dan het haastige tempo waarin we normaal gesproken de dingen doen. En we zaten natuurlijk met z’n allen in hetzelfde schuitje, wat maakte dat het enigszins verbindend werkte. Maar op een gegeven moment merk en voel je dat dat leven in die bubbel toch ook wel beperkt is. En hoe belangrijk het is om ongedwongen met collega’s te kunnen sparren over dossiers die we onder handen hebben. Of samen te kunnen lachen om een opmerking die iemand maakt. Om leden op een evenement in de ogen te kunnen kijken. Dat soort kleine zaken die het contact met mensen extra cachet geven heb ik wel gemist.”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Heel eerlijk gezegd viel het op beide wel mee. In het begin vooral veel geregel en gewenning: wie werkt thuis waar? Zijn er voldoende laptops, beeldschermen en bureaustoelen in huis? De muteknop in Teams uitzetten vóór je aan een hele uitleg begint. Dat soort zaken. Eén grote aanpassing was er privé wel, want ook ik heb thuis nu een pup rondlopen. Nu kon het, hè.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Het is me opgevallen hoe veel we kunnen en hoe weinig we weten. Wat moet je doen als er opeens een crisis is, je in een situatie belandt die je niet kent en de druk persoonlijk of zakelijk hoog wordt? Het kritisch beoordelingsvermogen heeft daar naar mijn beeld bij velen onder geleden. Veel mensen hadden moeite om goed om te gaan met de risico’s. Velen bleken moeite te hebben met het accepteren van de realiteit en overschatten of onderschatten risico’s soms schromelijk. Daarbij zijn we als maatschappij zo verslaafd geraakt aan informatie dat sommigen wel bereid lijken om alles te geloven wat in het ingeslagen straatje past.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit?

“Ik denk dat het nogal lijkt op daarvoor, gelukkig maar. Hoewel ik wel verwacht dat we meer online blijven vergaderen en (zeker in het begin) ook meer vanuit huis zullen werken.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona?

“Geleerd wel, maar of dat ons gedrag ook verandert? Het is duidelijk dat we heel flexibel kunnen zijn als het echt nodig is. Maar als de druk minder hoog is geldt ook dat ‘Weten is nog geen doen’, zoals de titel luidt van een verhelderend rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). En dat geldt - denk ik - ook voor (enkele van) de lessen die we geleerd hebben uit de coronacrisis: we weten wat verstandig is, maar of we daar ook naar handelen is een tweede. Als we er echt naar willen leven, zullen we elkaar daar scherp op moeten blijven houden, anders denk ik dat het op veel fronten soms snel, soms minder snel, maar uiteindelijk wel echt terug naar het oude normaal wordt.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Hoe goed we kunnen samenwerken als het nodig is. Vanaf dag één hebben we als sector samengewerkt om het belang van de klant zo goed mogelijk te kunnen dienen. Laten we dat alsjeblieft vasthouden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....