Experiment met ecosystemen

Adfiz ken je vak 2018

 

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. De eerste pilot gaat over digitale platformen, waar diensten en producten van verschillende bedrijven zich steeds vaker verzamelen, ook wel digitale ecosystemen genoemd.

Twee soorten platformen vallen op. In de ene soort zie je de concentratie van diensten en producten rondom communicatieplatformen als Facebook en Instagram of virtuele assistenten als Google Home en Alexa. Een vooruitstrevend voorbeeld is het Chinese WeChat, een combinatie van Facebook en Whatsapp. De alles-in-één-app is als een Zwitsers zakmes voor het dagelijks leven. Behalve om te chatten wordt het door Chinezen bijvoorbeeld ook gebruikt als betaalmiddel, om cadeautjes te geven of een afspraak te maken in het ziekenhuis. Ze bestellen er hun bioscooptickets mee, regelen een visum of sluiten (micro)verzekeringen af. Alles via één toegang.

In de tweede soort gaat het om platformen rondom thema’s, zoals ondernemen, reizen of gezondheid. Zo heeft Ryanair de ambitie de Amazon van de reiswereld te worden en is het ticket bijzaak. Geld verdienen doen ze door de verkoop van extra’s: van voorrang bij het instappen, het inchecken van ruimbagage, eten en drinken aan boord tot hotelovernachtingen, lang parkeren, autohuur, verzekeringen en pakketreizen.

Leren van LiveAdvize

Een digitaal platform hoef je niet zelf te bouwen. Je kunt ervoor kiezen onderdeel te worden van een bestaand platform en daar gaten in het aanbod te vullen. Om inzicht te krijgen in de vraagstukken en succesfactoren die daarbij een rol spelen, doen Adfiz-leden mee aan een pilot met LiveAdvize. Vrijdag 30 november was de eerste kennismaking. LiveAdvize biedt adviseurs met slimme applicaties toegang tot ondernemers die op branchespecifieke platformen zoeken naar oplossingen voor allerlei zakelijke vraagstukken. Op zijn beurt kan de ondernemer via één applicatie terecht bij financieel adviseurs, belastingadviseurs en accountants, juridisch adviseurs en sectorspecifieke adviseurs.

Tijdens de eerste sessie werden interessante vraagstukken opgeworpen.

  • Waar let je op bij de selectie van businesspartners? Dat zijn zeker niet per se de traditionele partners. Hoe vind, selecteer en werk je samen met nieuwe, vaak digitale, partners? Hoe ben je als collectief maximaal relevant voor de klant? Hoe houd je zelf grip op het klantcontact? Hoe voorkom je dat het platform je grootste concurrent wordt?
  • Wat betekent het voor de organisatie van je bedrijf als je aansluit op een platform? Kun je de klantinteractie in bestaande processen passen of moet je je bedrijf aanpassen op de dynamiek van het platform?
  • Welke behoeften heeft de klant allemaal tijdens de totale klantreis en welke bekende en nieuwe waarde kun jij daarin toevoegen? En hoe zorg je dat de klantcontacten op een platform zich verplaatsen naar je eigen business?

Op zoek naar antwoord

We gaan op zoek naar het antwoord op dit soort vragen. Een spannende en interessante reis. De lessen zullen we later in deze rubriek met de VVP-lezers delen.

Deze samenvatting wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Automatisch delen klantinformatie wel degelijk mogelijk

Automatisch delen klantinformatie wel degelijk mogelijk

Volgens Adfiz is automatisch delen van klantinformatie wel degelijk mogelijk onder de AVG. De organisatie roept adviseurs op er melding van te maken als aanbieders...

Adfiz: steeds beter in beeld bij stakeholders

Adfiz: steeds beter in beeld bij stakeholders

Adfiz toont zich in het jaarverslag 2018 tevreden over haar toegenomen zichtbaarheid bij stakeholders. Het verslag leest: "De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan...

Eind- en toetstermen bijzondere examens niet volgens de afspraken

Eind- en toetstermen bijzondere examens niet volgens de afspraken

De eind- en toetstermen voor de bijzondere examens zijn volgens Adfiz niet volgens de afspraken. Adfiz op haar website: "Adviseurs die niet op tijd hun PE-examen...

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...

Jessica van Eijs (D66) spreekt met Adfiz-leden

Jessica van Eijs (D66) spreekt met Adfiz-leden

D66-Kamerlid Jessica van Eijs en beleidsmedewerker Tom Bouma waren onlangs voor een ronde tafelgesprek op bezoek bij advieskantoor Perrée &...

Goed invullen 'Adfiz-formulier' zou enorm helpen

Goed invullen 'Adfiz-formulier' zou enorm helpen

Als er trage offertes WGA-ERD worden afgegeven, ligt dat soms ook aan de adviseurs. Bijvoorbeeld omdat ze het 'Adfiz-formulier' niet goed of niet volledig invullen....