Experiment met ecosystemen

Adfiz ken je vak 2018

 

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. De eerste pilot gaat over digitale platformen, waar diensten en producten van verschillende bedrijven zich steeds vaker verzamelen, ook wel digitale ecosystemen genoemd.

Twee soorten platformen vallen op. In de ene soort zie je de concentratie van diensten en producten rondom communicatieplatformen als Facebook en Instagram of virtuele assistenten als Google Home en Alexa. Een vooruitstrevend voorbeeld is het Chinese WeChat, een combinatie van Facebook en Whatsapp. De alles-in-één-app is als een Zwitsers zakmes voor het dagelijks leven. Behalve om te chatten wordt het door Chinezen bijvoorbeeld ook gebruikt als betaalmiddel, om cadeautjes te geven of een afspraak te maken in het ziekenhuis. Ze bestellen er hun bioscooptickets mee, regelen een visum of sluiten (micro)verzekeringen af. Alles via één toegang.

In de tweede soort gaat het om platformen rondom thema’s, zoals ondernemen, reizen of gezondheid. Zo heeft Ryanair de ambitie de Amazon van de reiswereld te worden en is het ticket bijzaak. Geld verdienen doen ze door de verkoop van extra’s: van voorrang bij het instappen, het inchecken van ruimbagage, eten en drinken aan boord tot hotelovernachtingen, lang parkeren, autohuur, verzekeringen en pakketreizen.

Leren van LiveAdvize

Een digitaal platform hoef je niet zelf te bouwen. Je kunt ervoor kiezen onderdeel te worden van een bestaand platform en daar gaten in het aanbod te vullen. Om inzicht te krijgen in de vraagstukken en succesfactoren die daarbij een rol spelen, doen Adfiz-leden mee aan een pilot met LiveAdvize. Vrijdag 30 november was de eerste kennismaking. LiveAdvize biedt adviseurs met slimme applicaties toegang tot ondernemers die op branchespecifieke platformen zoeken naar oplossingen voor allerlei zakelijke vraagstukken. Op zijn beurt kan de ondernemer via één applicatie terecht bij financieel adviseurs, belastingadviseurs en accountants, juridisch adviseurs en sectorspecifieke adviseurs.

Tijdens de eerste sessie werden interessante vraagstukken opgeworpen.

  • Waar let je op bij de selectie van businesspartners? Dat zijn zeker niet per se de traditionele partners. Hoe vind, selecteer en werk je samen met nieuwe, vaak digitale, partners? Hoe ben je als collectief maximaal relevant voor de klant? Hoe houd je zelf grip op het klantcontact? Hoe voorkom je dat het platform je grootste concurrent wordt?
  • Wat betekent het voor de organisatie van je bedrijf als je aansluit op een platform? Kun je de klantinteractie in bestaande processen passen of moet je je bedrijf aanpassen op de dynamiek van het platform?
  • Welke behoeften heeft de klant allemaal tijdens de totale klantreis en welke bekende en nieuwe waarde kun jij daarin toevoegen? En hoe zorg je dat de klantcontacten op een platform zich verplaatsen naar je eigen business?

Op zoek naar antwoord

We gaan op zoek naar het antwoord op dit soort vragen. Een spannende en interessante reis. De lessen zullen we later in deze rubriek met de VVP-lezers delen.

Deze samenvatting wordt u aangeboden door Adfiz

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Adfiz is dé branchevereniging van onafhankelijk financieel adviseurs. Wij versterken de kracht van deze adviseurs zodat zij kunnen doen wat nodig is: de klant voorzien van het beste onafhankelijke advies. Meer waarde met Adfiz door Belangenbehartiging, Kennis en Kwaliteit!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk

Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk

Volgens Adfiz en OvFD is het niet mogelijk gebleken om sectorbreed tot een uniforme en efficiënte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. Geldverstrekkers...

"Niet delen van essentiële informatie schaadt klantbediening"

"Niet delen van essentiële informatie schaadt klantbediening"

"In onze consultatiereactie", aldus Adfiz, "hebben we vooral aandacht gevraagd voor de groeiende zorg dat aanbieders klantgegevens regelmatig niet meer delen met...

Adfiz blij met aandacht voor hypotheek voor duurhuurders

Adfiz blij met aandacht voor hypotheek voor duurhuurders

Adfiz is blij dat er nu vanuit aanbieders en de politiek aandacht is voor de duurhuurders. Adfiz: "Hoewel maatwerk voor duurhuurders middels een explain al jaren...

Eerste zonne-auto voor lange afstanden

Eerste zonne-auto voor lange afstanden

Lightyear presenteerde dinsdag de allereerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden. De eerste 500 Lightyear Ones kunnen worden gereserveerd...

LiveAdvize van start op MissetHoreca

LiveAdvize van start op MissetHoreca

LiveAdvize, waar ook Adfiz-leden aan meedoen, is sinds dinsdag beschikbaar via ondernemersplatform MissetHoreca. Andere ondernemersplatformen volgen. Op LiveAdvize.nl...

Adfiz biedt inzicht in omvang, belang en impact onafhankelijk advies

Adfiz biedt inzicht in omvang, belang en impact onafhankelijk advies

TIjdens de viering van het 110-jarig jubileum van Adfiz in Laren werd het eerste exemplaar van het boek 'Advies in cijfers' op video uitgereikt aan minister van...