Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering

Gavin logo

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering.

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

Gavin is ’s werelds eerste risk-sharing bedrijf. Risksharing is een eerlijk en transparant alternatief voor de traditionele verzekering. Risk-sharing draagt bij aan onze missie om de financiële ongemakken van het leven weer klein en betaalbaar te maken.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Bij Gavin betaal je alleen als er daadwerkelijk schade is. In tegenstelling tot traditionele verzekeraars betaal je dus geen vaste, maandelijkse premie vooruit. Gavin verdeelt simpelweg iedere maand de totale kosten van alle schades over alle gebruikers. Iedere gebruiker betaalt nooit meer dan zijn maximale maandelijkse bijdrage. Gemiddeld is de bijdrage ongeveer de helft van de premie van een traditionele verzekeraar. En in een maand zonder schades betaalt men zelfs helemaal niks. Daarnaast zijn we transparant en eerlijk in ons verdienmodel. We rekenen slechts 15 procent vergoeding over het totaal van het uitgekeerde schadebedrag. Dus geen verborgen kosten of verkapte winsten.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

We zijn Gavin juist gestart omdat we vinden dat verzekeren anders kan: beter, eenvoudiger en goedkoper. Beter omdat bestaande ideeën over verzekeringen al veel te lang bestaan en eigenlijk best onlogisch zijn. Wij vinden het raar dat je bij een verzekering maandelijks van tevoren een vast bedrag betaalt voor iets dat misschien nooit gebeurt. Dat zijn zinloze kosten voor jou en oneerlijke winsten voor verzekeraars.

Eenvoudiger omdat jij de klant bent en bij een verzekering centraal moet staan. Niet de verzekeraar. En dus hebben we het bestaande verzekeringsmodel opnieuw bekeken en ontwikkeld met jouw gebruiksgemak als startpunt, zonder daarbij last te hebben van ingewikkelde bestaande systemen en processen.

En goedkoper omdat verzekeren veel goedkoper kan. Onze dienst dekt jouw schades, niks meer, niks minder. We hebben geen grote kantoren, dikke bonussen of omslachtige processen. Alleen ons technologieplatform dat iedere gebruiker zelf kan bedienen. Dat scheelt gedoe en kosten, waardoor jij uiteindelijk veel bespaart, iedere maand weer.

Waar willen jullie staan in 2025?

In 2025 is risk-sharing in Europa een algemeen bekend alternatief voor traditionele verzekeringen. Zowel voor de directe consumentenmarkt als voor de zakelijke markt.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

De financiële sector in zijn geheel is matig tot gemiddeld vernieuwend. Het gaat er natuurlijk ook om hoe je de term ‘vernieuwend’ interpreteert. Voor Gavin is vernieuwend de essentie van het bestaande model veranderen op een manier die interessant is voor de uiteindelijke consument.

Het vertalen van een bestaand product naar bijvoorbeeld een app daarentegen is wat ons betreft schijnvernieuwing. Dat is namelijk niets meer dan een beweging ingezet door beschikbaar gekomen technologie of digitalisering. Eenzelfde autoverzekering afsluiten maar dan met een app vinden wij dan niet vernieuwend.

Heeft de financiële sector de bakens al voldoende verzet als het gaat om vernieuwing?

Er is, over de linie genomen, geen pijn als er niet wordt vernieuwd. Anders gezegd, er is geen noodzaak om te vernieuwen. Behalve dan op het gebied van data en privacy compliance. Daar wordt dus voldoende aan gedaan maar een Europese richtlijn als PSD2 wordt vooral gezien als een bedreiging. Dan ben je dus vooral bezig met zelfbescherming omdat je bang bent te worden ingehaald. In dit geval dus een sterke indicator dat je als sector achterloopt.

‘Vertalen bestaand product naar een app is schijnvernieuwing’

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

De juiste inzichten rondom consumentengedrag en wensen zijn vandaag de dag key voor iedere partij die in de financiële sector een onderscheidend product wil ontwikkelen/aanbieden. De financieel adviseur staat in direct contact met die consument en heeft dus zeer waardevolle inzichten in haar gedrag. Daar zit dus veel potentie om bijvoorbeeld door middel van samenwerking nieuwe producten te ontwikkelen.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Dat is een vraag die alleen per adviseur te beantwoorden is. Het is namelijk een kwestie van willen. Als je persoonlijk of professioneel interesse hebt en graag wilt leren over nieuwe ontwikkelingen – of het nou binnen of buiten de sector is – dan neem je dat automatisch mee in je dagelijks handelen of bij het uitstippelen van lange termijnplannen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...