Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Jeroen Bais

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse afhankelijkheid is essentieel en wordt helaas maar al te vaak vergeten. Om op topniveau te kunnen presteren, moet je je teamleden beter laten zijn dan jijzelf. Het team, inclusief leidinggevende of de coach, is zo sterk als z’n zwakste schakel.

In een goed functionerend team, is vertrouwen de basis. Vertrouwen creëren is het lastigste gedeelte van teamontwikkeling. Dat gaat echt niet vanzelf. Dat kun je ook niet opeisen. Je bent ook nooit klaar met eraan werken. Om een goed team te bouwen, zul je met de billen bloot moeten. Vertrouwen ontstaat door voldoende kwetsbaarheid van de leidinggevende én de teamleden. De voorbeeldrol van de leidinggevende is hierbij cruciaal. Het werkt op dezelfde manier als in een gezin. Kinderen doen niet wat hun ouders zeggen, maar wat hun ouders doen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Andersom overigens ook…

Gaan kwetsbaarheid en leiderschap dan samen? Ik denk van wel. Kwetsbaarheid vraagt om lef. Lef om je persoonlijke ambities te laten zien. Om het te vertellen als je iets niet weet. Lef om fouten te durven maken en ook om die te durven toegeven. Lef om los te laten en te delegeren. Om te vertrouwen op de talenten en vaardigheden van je teamleden. Lef om enthousiast te zijn over het succes van anderen zonder bang te zijn voor je eigen positie. Lef om nee te duren zeggen en adviezen naast je neer te leggen als je het oprecht niets vindt.

 

‘Een goed team heeft levendige discussies’

Spanning is brandstof

Door kwetsbaarheid ontstaat vanzelf spanning in een team. Spanning in het team is goed, zolang ze gebruikt worden om het team of het werk beter te maken. Spreek elkaar aan op gedrag, niet op de persoon. Goede feedback helpt je om jezelf of je prestaties te verbeteren.

In de praktijk is dat best wel eens ongemakkelijk. We zijn geneigd om een uitweg of afleiding te zoeken zodra het ongemakkelijk wordt. Schuif deze spanningen niet onder de tafel. Maak ze juist bespreekbaar. Klagen over het werk of over elkaar bij de koffieautomaat draagt niet positief bij aan het vertrouwen.

Stel iedereen in de gelegenheid zichzelf uit te durven spreken tijdens bijeenkomsten. Spreek met elkaar af dat je van mening mag verschillen, maar dat het wel bespreekbaar blijft. Een goed team heeft juist levende discussies. We agree to disagree.

Johari venster

...

In 1955 hebben Joseph Lust en Harry Ingram het Johari venster bedacht. Met dit model kun je op een gemakkelijke manier de mate van openheid en vertrouwen met en tussen teamleden weergeven.

  • Hoe groter de open ruimte, hoe meer men deelt met elkaar
  • Hoe meer men met elkaar deelt, hoe meer vertrouwen er is
  • De effectiviteit en productiviteit van het team stijgt naarmate de open ruimte groter is.

Bij het ontwerpen van jouw topteam is dit een makkelijk hulpmiddel om de communicatie, samenwerking en het geven van feedback aan elkaar te bevorderen.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...