Hoedanigheid of doel?
HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel dienstverlener. Deze klacht wordt voorgelegd aan de Geschillencommissie. De commissie acht de klacht (deels) onbehandelbaar en motiveert dit als volgt: “Artikel 60 van het reglement Geschillencommissie financiele dienstverlening (Kifid) (geldig tot 1 april 2022) bepaalt dat onder het begrip consument moet worden verstaan ‘Iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen’. De aankoop van een bedrijfspand valt per definitie niet onder het begrip consument als bedoeld in het reglement. Ook niet als het bedrijfspand als privépersoon wordt aangekocht. Het gaat niet om de vraag in welke hoedanigheid de consument het pand aankoopt, als privépersoon of middels een bedrijf, maar om de vraag wat het doel van de aankoop is. Dat doel is in dit geval zakelijk en valt daarmee niet onder artikel 60 van het reglement.” – Uitspraak GC 2022-0619A
Reactie toevoegen
Eensporig rentebeleid binnen groep
HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...
HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...
(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...
(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...
NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept haar leden maar ook consumenten op om extra alert te zijn op de voorwaarden die gelden bij meeneemregelingen...
(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...
Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…
(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...
Mogen verhuren is gunst, geen recht
(Rubriek Ken je Vak! in VVP 3, 2023) HYPOTHEKEN – De consument is het niet eens met het feit dat de bank hem geen toestemming geeft zijn woning, waarvoor...
(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...
Online acties vragen van consument extra aandacht
(Rubriek Ken je vak! in VVP 3, 2023) COMMUNICATIE – De digitale ontwikkelingen stellen consumenten in staat om, vaker dan in het verleden mogelijk was,...