Klant vaak verbaasd over lage kosten

BNP VVP 5-19 partner in kennis

(Partner in kennis BNP Paribas Cardif) Arbeidsongeschiktheid is niet top of mind bij huizenkopers. Klanten focussen zich liever op de nieuwe woning en het rondkrijgen van de hypotheek. Toch is een gesprek over arbeidsongeschiktheid absoluut noodzakelijk, zegt hypotheekadviseur Michel van Houten (Voets Assurantiën). “Het hoort bij je vak als financieel adviseur. Als je het goed uitlegt, volgen zeker vier op de vijf klanten jouw advies over effectieve bescherming op.”

Na jaren van daling, stijgt het aantal WIA/WAO-gerechtigden nu twee jaar op rij, zo blijkt uit cijfers van het UWV. In 2018 ontvingen 550.000 Nederlanders een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid. Jaarlijks gaan 40.000 Nederlanders de WIA in. Het risico op arbeidsongeschiktheid is niet te verwaarlozen. Volgens cijfers van BNP Paribas Cardif en het UWV heeft een 30-jarige tijdens zijn loopbaan 9 procent kans om arbeidsongeschikt te raken en een 40-jarige 12 procent. Deze percentages liggen hoger dan het risico op overlijden, respectievelijk 4 en 8 procent.

Toch blijft arbeidsongeschiktheid in het hypotheekadviesgesprek onderbelicht, weet Marieke van Zuien, Chief Commercial Officer bij BNP Paribas Cardif. “Er is op dit vlak een hiaat ontstaan. Alle aandacht gaat uit naar de hypotheek en de ORV en klanten hebben arbeidsongeschiktheid niet op het netvlies staan. Voor adviseurs kan dat een drempel opleveren om erover te beginnen.

Maar het is natuurlijk wél een onderdeel dat alle aandacht verdient.” Slechts weinig klanten kunnen zich volgens Michel van Houten een realistische voorstelling maken van de gevolgen van arbeidsongeschiktheid. “Je hoort wel eens: dan ga ik wat minder werken of dan gaat mijn partner juist wat meer werken. Maar dat wordt lastig als je de zorg voor een gezin hebt. Ook spaargeld om op terug te vallen, is lang niet altijd aanwezig. Op een gegeven moment komt onvrijwillige verkoop van de woning in beeld. Een basisvoorziening als de Hypotheek Aflos Verzekering kan mensen dat leed besparen.”

Zekerheid tegen Netflix-prijs

BNP Paribas Cardif zocht zo’n twee jaar geleden naar een breed toegankelijke oplossing voor arbeidsongeschiktheid tijdens de looptijd van de hypotheek. De nieuwe verzekering moest eenvoudig en betaalbaar zijn. De verzekeraar beschikte al over een verzekering op dit terrein, maar dit product was gerelateerd aan percentages van arbeidsongeschiktheid en herstel. Het nieuwe concept, de Hypotheek Aflos Verzekering, ziet er heel anders uit. Als een verzekerde voor 35 procent of meer arbeidsongeschikt is en een WIA-uitkering ontvangt, wordt met een eenmalige uitbetaling meteen tot zestig procent van zijn initiële hypotheekschuld afgelost. De woonlasten dalen daardoor aanzienlijk. De Hypotheek Aflos Verzekering kent geen maximale hypotheekhoogte en ook eventueel herstel doet niet ter zake.

“We wilden zo weinig mogelijk drempels opwerpen”, vertelt Marieke van Zuien. “Een andere eis was, dat mensen zich een voorstelling moeten kunnen maken van de verzekering. Het is een helder product, zonder veel mitsen en maren. En het is betaalbaar, een maandelijks Netflix-tarief was ons uitgangspunt.” Michel van Houten: “In mijn adviesgesprekken vraag ik wel eens aan klanten: wat denk je nu dat het complete verzekeringspakket per maand kost? Dan zeggen ze gerust: tweehonderd euro.

Natuurlijk is het veel minder en als ze de maandelijkse prijs van de Hypotheek Aflos Verzekering vernemen, zijn ze blij verrast. Ze krijgen zekerheid voor de prijs van een Netflix-abonnement. Dan denk je dus aan zo’n tien à vijftien euro.”

Financieel deskundige

Hypotheekadviseurs zijn wettelijk verplicht de risico’s van arbeidsongeschiktheid mee te wegen in het advies. Maar de verplichting moet niet de belangrijkste beweegreden zijn, stelt Van Houten. Hij stipt de persoonlijke relatie met de klant aan. “Je wilt een klant het complete financiële beeld bieden. Jij bent zijn of haar financieel deskundige, je wilt niet dat iemand arbeidsongeschikt raakt en bij je terugkomt met de vraag waarom je destijds niets over de mogelijke gevolgen hebt verteld. Het kost ook niet veel extra tijd om het uit te leggen. En als je het goed doet, gaat zeker tachtig procent van de hypotheekklanten mee in je advies.”

Van Houten tekent alles uit op papier, van ‘rentelijntjes’ voor de hypotheek tot de werking van de Hypotheek Aflos Verzekering. Klanten nemen de tekeningen graag mee naar huis. Natuurlijk registreert hij alles in het systeem, maar deze overzichten beklijven volgens hem toch minder. “Klanten geven aan dat ze de tekeningen beter begrijpen. Ik kan me dat levendig voorstellen. Als ik een keuken laat bouwen, krijg ik ook een beter beeld als de leverancier een persoonlijke schets maakt, dan aan de hand van een uitdraai uit het systeem. Het één is maatwerk, het ander is min of meer een keurslijf.”

Direct bespreken

Breng arbeidsongeschiktheid meteen ter sprake, zo geeft Van Houten als tip mee.

Op die manier voorkom je naar zijn inzicht dat het onderwerp in een later stadium als een vervelende verrassing de kop opsteekt. “Het is een serieus risico en dat kun je beter direct meenemen. Het hoort ook bij goed advies. Na inventarisatie van alles wat de klant al wel heeft geregeld, behandel ik de risico’s. Dat doe ik bij voorkeur weer op grafische wijze, dus op papier, zodat de klant een beeld krijgt.”

Sommige klanten maken op een later moment een keuze voor risicoafdekking van arbeidsongeschiktheid. BNP Paribas Cardif concludeert op basis van eigen onderzoek, dat consumenten in de week voordat ze naar de notaris gaan alsnog de Hypotheek Aflos Verzekering willen afsluiten. Marieke van Zuien: “Soms moet het verhaal even bezinken. Er komt veel op mensen af bij hypotheekadvies, dus wij hebben een later beslismoment ingebouwd. Mensen kunnen tot drie maanden na de start van de hypotheek de Hypotheek Aflos Verzekering aangaan.”

Vaste plaats

Het idee dat hypotheekklanten het risico op arbeidsongeschiktheid helemaal niet willen bespreken, mag van Marieke van Zuien nu wel eens van tafel. “Het is duidelijk dat de meeste mensen geen duidelijk zicht hebben op de gevolgen, maar het klopt niet dat de klant geen oplossing nastreeft. De financieel adviseur kan het onderwerp laten aansluiten bij de persoonlijke situatie van klanten en samen met hen een bewuste keuze maken. Van overlijdensrisico vindt vrijwel iedereen dat het zorgvuldig moet worden geregeld. Arbeidsongeschiktheid is op zich een groter risico, dus ook dat verdient een vaste plaats in het hypotheekgesprek.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Eerste hulp bij arbeidsongeschiktheid

Eerste hulp bij arbeidsongeschiktheid

Het bespreken van het risico op arbeidsongeschiktheid in het hypotheekadvies kost vaak veel uitleg en dus tijd. Er is een ontelbaar aantal scenario’s en...

Van Arena-arrest naar affectieschade

Van Arena-arrest naar affectieschade

(artikel Partner in Kennis door Turien & Co.) U kent hem vast nog wel: het Arena-arrest. Voor het dagelijkse vervoer van en naar de Amsterdam Arena heeft de...

E-scooters van Mallorca naar Nederland

E-scooters van Mallorca naar Nederland

(Partner in Kennis door de Vereende) Het is allemaal begonnen op Mallorca. Patrick de Wit is eigenaar van zeventien horecagelegenheden op Mallorca. Het pand naast...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

Hypotheek Aflos Verzekering nu ook in aanbod VCN United Capital

Hypotheek Aflos Verzekering nu ook in aanbod VCN United Capital

VCN United Capital en BNP Paribas Cardif hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend. Hierdoor kunnen de aangesloten kantoren bij VCN United Capital de Hypotheek...

Arbeidsongeschiktheid en de aflosverzekering

Arbeidsongeschiktheid en de aflosverzekering

Partnercontent BNP Paribas Cardif. Auteur: Rob Timmermans Een belangrijk onderwerp in een adviesgesprek met de klant over de hypotheek, is het advies over inkomensrisico’s....