Let’s go social!

Marcel Kroon 2018

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een mens is gedurende zijn leven wisselend creatief. In het vijfde levensjaar op een creatief hoogtepunt. Met acht jaar al een stuk minder. En daarna gaat het snel bergafwaarts met de inventiviteit.

Op je 44e bereik je vervolgens het creatieve dieptepunt. ‘Een staat van terminale serieusheid’, aldus de presentatrice. Na je 44e gaat de creativiteit weer omhoog. Als marketeer met bouwjaar 1974 moest ik dit toch wel even verwerken. Wat is een marketeer nou zonder creativiteit?! Aan nazorg werd overigens niet gedaan… Gelukkig ging het met de creativiteit afgelopen jaar best goed en gaat het volgens deze statistiek vanaf nu alleen nog maar beter worden. Ik kan weer ademhalen en mijn gemaakte plannen gewoon doorzetten. Eén van de plannen is om assurantieadviseurs te ondersteunen met hun social media. Hier valt nog veel te winnen qua zichtbaarheid binnen de doelgroep. Mijn eigen eerste ervaring met social media was Twitter. In de begindagen stond Twitter vooral bekend om de nutteloze tweets in de categorie ‘Ik ga nu een broodje kaas eten’. Inmiddels heeft Twitter z’n tiende verjaardag gehad en zijn we met z’n allen verslingerd aan LinkedIn, Facebook, Instagram en Snapt (Snapchat) de jeugd zich een slag in de rondte. We willen blijkbaar graag een inkijkje bij anderen. Of het nou celebrities, familieleden, (vage) bekenden of bedrijven zijn, we vinden het allemaal maar wat interessant. We posten ons een ongeluk en reageren op alles. Social media is hot. In Nederland hadden we het afgelopen jaar 11,5 miljoen WhatsApp-gebruikers, 10,8 Facebook-gebruikers, 8 miljoen YouTubers, 4,1 miljoen Instagrammers en 4,4 miljoen hebben een LinkedIn-account. Daarnaast zijn er ook nog Pinterest, Twitter en Snapchat. Zeker Facebook en LinkedIn kunnen voor assurantieadviseurs bijdragen aan hun communicatiedoelstellingen. Onder jongeren tot twintig jaar loopt het Facebookgebruik terug, maar boven de twintig wordt er nog steeds veel gebruikgemaakt van het medium. Verder blijkt dat simpele video’s heel effectief kunnen zijn. Vloggen bijvoorbeeld is niet alleen maar weggelegd voor jongeren op YouTube. Ook in de zakelijke markt worden steeds meer ‘eigen’ filmpjes gemaakt. Sinds kort volg ik een hypotheekadviseur die wekelijks zelf videotips opneemt en deelt op LinkedIn. Facebook verwacht dat binnenkort zeventig procent van hun content uit video bestaat. Het hoeft geen gelikte video te zijn. Het werkt vaak het beste als de eigen mensen in de video naar voren komen. De boodschap is hierdoor authentieker. Klanten krijgen een gezicht bij een bedrijf waardoor ze zich meer verbonden voelen. In verzekeringsland wordt vaak de vraag gesteld hoe jongeren bereikt kunnen worden. Het gegeven dat 39 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar drie uur of meer per dag met sociale media bezig is, is hierop het antwoord. Ik hoop dat u deze tekst niet als té serieus heeft ervaren. Mocht dit wel zo zijn, vergeef me, het is de leeftijd. 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

So much for Big Data

So much for Big Data

So much maar weer eens voor Big Data! Vrouw van 94 in verzorgingshuis en al heel lang autoloos krijgt van Centraal Beheer deze mail (via haar zoon): "Kent u RoadGuard...