Let’s go social!

Marcel Kroon 2018

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een mens is gedurende zijn leven wisselend creatief. In het vijfde levensjaar op een creatief hoogtepunt. Met acht jaar al een stuk minder. En daarna gaat het snel bergafwaarts met de inventiviteit.

Op je 44e bereik je vervolgens het creatieve dieptepunt. ‘Een staat van terminale serieusheid’, aldus de presentatrice. Na je 44e gaat de creativiteit weer omhoog. Als marketeer met bouwjaar 1974 moest ik dit toch wel even verwerken. Wat is een marketeer nou zonder creativiteit?! Aan nazorg werd overigens niet gedaan… Gelukkig ging het met de creativiteit afgelopen jaar best goed en gaat het volgens deze statistiek vanaf nu alleen nog maar beter worden. Ik kan weer ademhalen en mijn gemaakte plannen gewoon doorzetten. Eén van de plannen is om assurantieadviseurs te ondersteunen met hun social media. Hier valt nog veel te winnen qua zichtbaarheid binnen de doelgroep. Mijn eigen eerste ervaring met social media was Twitter. In de begindagen stond Twitter vooral bekend om de nutteloze tweets in de categorie ‘Ik ga nu een broodje kaas eten’. Inmiddels heeft Twitter z’n tiende verjaardag gehad en zijn we met z’n allen verslingerd aan LinkedIn, Facebook, Instagram en Snapt (Snapchat) de jeugd zich een slag in de rondte. We willen blijkbaar graag een inkijkje bij anderen. Of het nou celebrities, familieleden, (vage) bekenden of bedrijven zijn, we vinden het allemaal maar wat interessant. We posten ons een ongeluk en reageren op alles. Social media is hot. In Nederland hadden we het afgelopen jaar 11,5 miljoen WhatsApp-gebruikers, 10,8 Facebook-gebruikers, 8 miljoen YouTubers, 4,1 miljoen Instagrammers en 4,4 miljoen hebben een LinkedIn-account. Daarnaast zijn er ook nog Pinterest, Twitter en Snapchat. Zeker Facebook en LinkedIn kunnen voor assurantieadviseurs bijdragen aan hun communicatiedoelstellingen. Onder jongeren tot twintig jaar loopt het Facebookgebruik terug, maar boven de twintig wordt er nog steeds veel gebruikgemaakt van het medium. Verder blijkt dat simpele video’s heel effectief kunnen zijn. Vloggen bijvoorbeeld is niet alleen maar weggelegd voor jongeren op YouTube. Ook in de zakelijke markt worden steeds meer ‘eigen’ filmpjes gemaakt. Sinds kort volg ik een hypotheekadviseur die wekelijks zelf videotips opneemt en deelt op LinkedIn. Facebook verwacht dat binnenkort zeventig procent van hun content uit video bestaat. Het hoeft geen gelikte video te zijn. Het werkt vaak het beste als de eigen mensen in de video naar voren komen. De boodschap is hierdoor authentieker. Klanten krijgen een gezicht bij een bedrijf waardoor ze zich meer verbonden voelen. In verzekeringsland wordt vaak de vraag gesteld hoe jongeren bereikt kunnen worden. Het gegeven dat 39 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar drie uur of meer per dag met sociale media bezig is, is hierop het antwoord. Ik hoop dat u deze tekst niet als té serieus heeft ervaren. Mocht dit wel zo zijn, vergeef me, het is de leeftijd. 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...