Let’s go social!

Marcel Kroon 2018

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een mens is gedurende zijn leven wisselend creatief. In het vijfde levensjaar op een creatief hoogtepunt. Met acht jaar al een stuk minder. En daarna gaat het snel bergafwaarts met de inventiviteit.

Op je 44e bereik je vervolgens het creatieve dieptepunt. ‘Een staat van terminale serieusheid’, aldus de presentatrice. Na je 44e gaat de creativiteit weer omhoog. Als marketeer met bouwjaar 1974 moest ik dit toch wel even verwerken. Wat is een marketeer nou zonder creativiteit?! Aan nazorg werd overigens niet gedaan… Gelukkig ging het met de creativiteit afgelopen jaar best goed en gaat het volgens deze statistiek vanaf nu alleen nog maar beter worden. Ik kan weer ademhalen en mijn gemaakte plannen gewoon doorzetten. Eén van de plannen is om assurantieadviseurs te ondersteunen met hun social media. Hier valt nog veel te winnen qua zichtbaarheid binnen de doelgroep. Mijn eigen eerste ervaring met social media was Twitter. In de begindagen stond Twitter vooral bekend om de nutteloze tweets in de categorie ‘Ik ga nu een broodje kaas eten’. Inmiddels heeft Twitter z’n tiende verjaardag gehad en zijn we met z’n allen verslingerd aan LinkedIn, Facebook, Instagram en Snapt (Snapchat) de jeugd zich een slag in de rondte. We willen blijkbaar graag een inkijkje bij anderen. Of het nou celebrities, familieleden, (vage) bekenden of bedrijven zijn, we vinden het allemaal maar wat interessant. We posten ons een ongeluk en reageren op alles. Social media is hot. In Nederland hadden we het afgelopen jaar 11,5 miljoen WhatsApp-gebruikers, 10,8 Facebook-gebruikers, 8 miljoen YouTubers, 4,1 miljoen Instagrammers en 4,4 miljoen hebben een LinkedIn-account. Daarnaast zijn er ook nog Pinterest, Twitter en Snapchat. Zeker Facebook en LinkedIn kunnen voor assurantieadviseurs bijdragen aan hun communicatiedoelstellingen. Onder jongeren tot twintig jaar loopt het Facebookgebruik terug, maar boven de twintig wordt er nog steeds veel gebruikgemaakt van het medium. Verder blijkt dat simpele video’s heel effectief kunnen zijn. Vloggen bijvoorbeeld is niet alleen maar weggelegd voor jongeren op YouTube. Ook in de zakelijke markt worden steeds meer ‘eigen’ filmpjes gemaakt. Sinds kort volg ik een hypotheekadviseur die wekelijks zelf videotips opneemt en deelt op LinkedIn. Facebook verwacht dat binnenkort zeventig procent van hun content uit video bestaat. Het hoeft geen gelikte video te zijn. Het werkt vaak het beste als de eigen mensen in de video naar voren komen. De boodschap is hierdoor authentieker. Klanten krijgen een gezicht bij een bedrijf waardoor ze zich meer verbonden voelen. In verzekeringsland wordt vaak de vraag gesteld hoe jongeren bereikt kunnen worden. Het gegeven dat 39 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar drie uur of meer per dag met sociale media bezig is, is hierop het antwoord. Ik hoop dat u deze tekst niet als té serieus heeft ervaren. Mocht dit wel zo zijn, vergeef me, het is de leeftijd. 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...