Let’s go social!

Marcel Kroon 2018

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een mens is gedurende zijn leven wisselend creatief. In het vijfde levensjaar op een creatief hoogtepunt. Met acht jaar al een stuk minder. En daarna gaat het snel bergafwaarts met de inventiviteit.

Op je 44e bereik je vervolgens het creatieve dieptepunt. ‘Een staat van terminale serieusheid’, aldus de presentatrice. Na je 44e gaat de creativiteit weer omhoog. Als marketeer met bouwjaar 1974 moest ik dit toch wel even verwerken. Wat is een marketeer nou zonder creativiteit?! Aan nazorg werd overigens niet gedaan… Gelukkig ging het met de creativiteit afgelopen jaar best goed en gaat het volgens deze statistiek vanaf nu alleen nog maar beter worden. Ik kan weer ademhalen en mijn gemaakte plannen gewoon doorzetten. Eén van de plannen is om assurantieadviseurs te ondersteunen met hun social media. Hier valt nog veel te winnen qua zichtbaarheid binnen de doelgroep. Mijn eigen eerste ervaring met social media was Twitter. In de begindagen stond Twitter vooral bekend om de nutteloze tweets in de categorie ‘Ik ga nu een broodje kaas eten’. Inmiddels heeft Twitter z’n tiende verjaardag gehad en zijn we met z’n allen verslingerd aan LinkedIn, Facebook, Instagram en Snapt (Snapchat) de jeugd zich een slag in de rondte. We willen blijkbaar graag een inkijkje bij anderen. Of het nou celebrities, familieleden, (vage) bekenden of bedrijven zijn, we vinden het allemaal maar wat interessant. We posten ons een ongeluk en reageren op alles. Social media is hot. In Nederland hadden we het afgelopen jaar 11,5 miljoen WhatsApp-gebruikers, 10,8 Facebook-gebruikers, 8 miljoen YouTubers, 4,1 miljoen Instagrammers en 4,4 miljoen hebben een LinkedIn-account. Daarnaast zijn er ook nog Pinterest, Twitter en Snapchat. Zeker Facebook en LinkedIn kunnen voor assurantieadviseurs bijdragen aan hun communicatiedoelstellingen. Onder jongeren tot twintig jaar loopt het Facebookgebruik terug, maar boven de twintig wordt er nog steeds veel gebruikgemaakt van het medium. Verder blijkt dat simpele video’s heel effectief kunnen zijn. Vloggen bijvoorbeeld is niet alleen maar weggelegd voor jongeren op YouTube. Ook in de zakelijke markt worden steeds meer ‘eigen’ filmpjes gemaakt. Sinds kort volg ik een hypotheekadviseur die wekelijks zelf videotips opneemt en deelt op LinkedIn. Facebook verwacht dat binnenkort zeventig procent van hun content uit video bestaat. Het hoeft geen gelikte video te zijn. Het werkt vaak het beste als de eigen mensen in de video naar voren komen. De boodschap is hierdoor authentieker. Klanten krijgen een gezicht bij een bedrijf waardoor ze zich meer verbonden voelen. In verzekeringsland wordt vaak de vraag gesteld hoe jongeren bereikt kunnen worden. Het gegeven dat 39 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar drie uur of meer per dag met sociale media bezig is, is hierop het antwoord. Ik hoop dat u deze tekst niet als té serieus heeft ervaren. Mocht dit wel zo zijn, vergeef me, het is de leeftijd. 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...