Live = life

Jeroen Oversteegen 2019

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder geval 20 miljard euro voor over. Volgens minister Adriaansens (EZK) speelt vernieuwing een cruciale rol bij het borgen van onze huidige welvaart. Op nationaal niveau gaat dat om het gezond houden van mensen, economie en milieu. Soms letterlijk via rocket science zoals het verduurzamen van de luchtvaart. Andere projecten betreffen onder andere artificial intelligence bij kankeronderzoek, digitaliseren van de logistieke sector en groene chemie.

Bij dit laatste begrip maak ik meteen een bruggetje naar de praktijk van het financieel intermediair. Hoe is de chemie met jouw relaties? En die van een paar jaar geleden? Komt ‘groen doen’ — verduurzamen van de woning — al aan bod bij elk hypotheekadvies? Super als dat zo is, zeker nu de energieprijzen door het dak schieten. En goed dat je daarbij gebruik kunt maken van nieuwe ‘groene’ productvarianten van steeds meer geldverstrekkers en ruimere subsidieregels.

Doen, vallen, opstaan

Andere tijden vragen om een nieuwe benadering, innovatie dus. Het wiel zette ooit zaken in beweging, en stoomkracht bracht de versnelling. Stilstand is achteruitgang, zeker nu er goede kans is dat de markt gaat kantelen. De rente stijgt, de gemiddelde prijs van woningen daalde voor het eerst, het aantal oversluitingen is over zijn top heen. En er wordt weinig verhuisd en nog te weinig nieuw gebouwd. Wat houdt dat in voor de persoonlijke welvaart van het intermediair? En hoe helpt innoveren daarbij?

Je dienstverlening aanpassen hoeft niet zo radicaal als Elon Musk zijn Tesla introduceerde, of Netflix afrekende met de videotheek en lineair tv-kijken. Ook kleine wijzigingen in je processen of de producten op je palet kunnen al een verschil maken. Innoveren is doen, vallen, opstaan. En niet opgeven! Oriënteer je, probeer iets. Er zijn genoeg ideeën die niet worden uitgevoerd. En er is voldoende slimme software die je tijd bespaart, kansen toont binnen je portefeuille én je op de kaart zet bij relevante leads. Wees niet bang, het gaat vast een keer mis. Maar blijf positief — er zijn genoeg mensen die zeggen dat het elke dag regent… in veel landen zou men daar maar al te blij mee zijn.

Verbeteren

Bij de Nationale Hypotheekbond doen we niet anders. Ooit met twee man gestart om huiseigenaren online te helpen oversluiten, werken we nu met vijftig enthousiaste collega’s aan de verdere ontwikkeling van een veelzijdig softwareplatform. De consument staat nog steeds centraal. Maar onze groei kwam toen we de focus verlegden, op het intermediair, en bezig bleven met verbeteren. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Maar zo volgden op den duur wel franchisegevers, geldverstrekkers en volmachtbedrijven als opdrachtgevers en partners.

Nog steeds steken we regelmatig onze nek uit, onder het motto: live = life. Ga jouw vernieuwing ook zo onbevangen aan. Deel, ontvang feedback, luister ernaar, maar bepaal je eigen koers. De hele tribune zit vol coaches en trainers… jij bent de sterspeler van je team.

#onafhankelijkfinancieeladviesisbelangrijk

Reactie toevoegen

 
Meer over
“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...

Tijd voor financiële bezinning

Tijd voor financiële bezinning

Waarschijnlijk bent u, net als ik, coronamoe. Dat zo’n ver-van-mijn-bed virus hier zo’n impact zou krijgen, wisten we een jaar geleden niet. Media...

Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Slechts vijftien tot twintig procent van de adviseurs verwacht dat de omzet uit oversluitingen en woningaankoop in 2021 zal dalen. Zestig tot 70 procent van de adviseurs...

Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

(Digitaal Centraal in VVP 6-2020) Youri Zwanepol is samen met zijn broers Jelle en Hielke eigenaar van Hypotheekrente.nl, ooit begonnen als leadgenerator maar...

Wie wordt de beste geldverstrekker van 2020?

Wie wordt de beste geldverstrekker van 2020?

De Nationale Hypotheekbond is een onderzoek onder adviseurs gestart naar de dienstverlening van geldverstrekkers. Via een enquête wil de bond erachter komen...

‘Looptijdrente’ opgenomen in Dikke van Dale

‘Looptijdrente’ opgenomen in Dikke van Dale

Afsluitrente en boeterente bestond al. Maar iedere adviseur werkt zeker met looptijdrente als het om de werkelijk kosten voor zijn klant gaat. De Nationale Hypotheekbond...

Gratis hypotheektool voor geldverstrekkers

Gratis hypotheektool voor geldverstrekkers

De Nationale Hypotheekbond heeft een gratis hypotheekrente publicatie tool ontwikkeld voor geldverstrekkers. Met deze tool kunnen geldverstrekkers direct hypotheekrentetarieven...

Maak een spaarpotje van de rentetoeslag

Maak een spaarpotje van de rentetoeslag

"Ik wil geldverstrekkers oproepen eens anders te kijken naar de ‘groene hypotheken’, om ruimere budgetten te openen voor duurzaamheidsinvesteringen voor...

Bijna 300.000 huizenbezitters met restschuld

Bijna 300.000 huizenbezitters met restschuld

In de huidige koopwoningmarkt blijven toch nog 282.100 huizenbezitters achter met een restschuld als ze hun huis nu verkopen. Dat is een van de uitkomsten in het...