Live = life

Jeroen Oversteegen 2019

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder geval 20 miljard euro voor over. Volgens minister Adriaansens (EZK) speelt vernieuwing een cruciale rol bij het borgen van onze huidige welvaart. Op nationaal niveau gaat dat om het gezond houden van mensen, economie en milieu. Soms letterlijk via rocket science zoals het verduurzamen van de luchtvaart. Andere projecten betreffen onder andere artificial intelligence bij kankeronderzoek, digitaliseren van de logistieke sector en groene chemie.

Bij dit laatste begrip maak ik meteen een bruggetje naar de praktijk van het financieel intermediair. Hoe is de chemie met jouw relaties? En die van een paar jaar geleden? Komt ‘groen doen’ — verduurzamen van de woning — al aan bod bij elk hypotheekadvies? Super als dat zo is, zeker nu de energieprijzen door het dak schieten. En goed dat je daarbij gebruik kunt maken van nieuwe ‘groene’ productvarianten van steeds meer geldverstrekkers en ruimere subsidieregels.

Doen, vallen, opstaan

Andere tijden vragen om een nieuwe benadering, innovatie dus. Het wiel zette ooit zaken in beweging, en stoomkracht bracht de versnelling. Stilstand is achteruitgang, zeker nu er goede kans is dat de markt gaat kantelen. De rente stijgt, de gemiddelde prijs van woningen daalde voor het eerst, het aantal oversluitingen is over zijn top heen. En er wordt weinig verhuisd en nog te weinig nieuw gebouwd. Wat houdt dat in voor de persoonlijke welvaart van het intermediair? En hoe helpt innoveren daarbij?

Je dienstverlening aanpassen hoeft niet zo radicaal als Elon Musk zijn Tesla introduceerde, of Netflix afrekende met de videotheek en lineair tv-kijken. Ook kleine wijzigingen in je processen of de producten op je palet kunnen al een verschil maken. Innoveren is doen, vallen, opstaan. En niet opgeven! Oriënteer je, probeer iets. Er zijn genoeg ideeën die niet worden uitgevoerd. En er is voldoende slimme software die je tijd bespaart, kansen toont binnen je portefeuille én je op de kaart zet bij relevante leads. Wees niet bang, het gaat vast een keer mis. Maar blijf positief — er zijn genoeg mensen die zeggen dat het elke dag regent… in veel landen zou men daar maar al te blij mee zijn.

Verbeteren

Bij de Nationale Hypotheekbond doen we niet anders. Ooit met twee man gestart om huiseigenaren online te helpen oversluiten, werken we nu met vijftig enthousiaste collega’s aan de verdere ontwikkeling van een veelzijdig softwareplatform. De consument staat nog steeds centraal. Maar onze groei kwam toen we de focus verlegden, op het intermediair, en bezig bleven met verbeteren. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Maar zo volgden op den duur wel franchisegevers, geldverstrekkers en volmachtbedrijven als opdrachtgevers en partners.

Nog steeds steken we regelmatig onze nek uit, onder het motto: live = life. Ga jouw vernieuwing ook zo onbevangen aan. Deel, ontvang feedback, luister ernaar, maar bepaal je eigen koers. De hele tribune zit vol coaches en trainers… jij bent de sterspeler van je team.

#onafhankelijkfinancieeladviesisbelangrijk

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

"Met 8 miljoen huizen zijn we er nóg niet, geef de recreatiewoningen vrij aan de babyboomers!", aldus betoogt Jeroen Oversteegen van de De Nationale Hypotheekbond...