Looptijdrente: we kunnen er niet meer omheen

Angela Eijlander en Jeroen Oversteegen 640

(Partner in kennis, uit VVP 5 - 2018)

Er wordt over geschreven, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan. Het fenomeen looptijdrente komt steeds meer in beeld bij de consument. Dit leidt tot vragen van klanten bij de hypotheek adviseur of de geldverstrekker. VVP sprak met Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond (NHB), die de site looptijdrente.nl bouwde, en met Angela Eijlander, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ‘thuis hypotheek' van Centraal Beheer.

Een gesprek over de noodzaak om de consument te adviseren op basis van looptijdrente in plaats van aanvangsrente. “In alle emotie en haast bij de aanschaf van een huis kijkt de consument vooral naar de aanvangsrente, de laagste krijgt doorgaans de voorkeur." En dat moet anders, stelt Eijlander: “Tijdens de looptijd van de hypotheek verandert er immers van alles, waardoor niet alleen de aanvangsrente belangrijk is. Het gaat juist om de werkelijk te betalen rente gedurende de looptijd. Proactief beheer door de geldverstrekker en goed advies van de adviseur kan de consument veel geld besparen.”

Bewustwording over looptijdrente

Om die reden heeft Centraal Beheer de ‘Thuis Hypotheek’ ontwikkeld waarbij automatische rentedaling is ingebouwd. Daarbij wordt gekeken naar de actuele situatie van de aflossing en de waarde van de woning. Dit kan worden vertaald naar een lager risicotarief en dat kan de huizenbezitter duizenden euro’s schelen over de hele looptijd van zijn hypotheek. Eijlander: “Het is daarom van belang dat looptijdrente in het advies wordt meegenomen. Maar dat blijkt vaak lastig, want het is nog steeds een redelijk onbekend begrip bij de consument en ook nog eens lastig uit te leggen. Wij vinden het daarom belangrijk dat de adviseur en de consument zich hiervan bewust worden.”

Werkelijke rentekosten inzichtelijk

Om meer bewustwording te creëren, investeert Centraal Beheer in voorlichting hierover. Ook zocht zij samenwerking met de Nationale Hypotheekbond die een online-rekenmodule heeft ontwikkeld waarmee het verschil tussen aanvangsrente en looptijdrente via heldere rapportage inzichtelijk wordt. Oversteegen: “Wij hebben in het verleden veel hypotheekrente-websites ontwikkeld, maar gaandeweg constateerden we dat vergelijking op voorwaarden en looptijdrente veel belangrijker is voor de consument dan de aanvangsrente. Juist omdat de verschillen gedurende de looptijd zo enorm groot kunnen zijn. Vanuit die behoefte hebben we looptijdrente.nl ontwikkeld met rekensoftware waarmee je de werkelijke kosten van de rente over de looptijd berekent en inzichtelijk maakt. Zo is het voor de adviseur mogelijk dit mee te nemen in het advies. Dat is belangrijk voor de klant.”

Duurzame oplossing

Geldverstrekkers zijn niet unaniem blij met de rekensoftware van de NHB. Begrijpelijk, want lagere rente-inkomsten zijn toch een beetje snijden in eigen vlees. Hoe kijkt Centraal Beheer daar als geldverstrekker naar? Eijlander: “Wij zien hierin een duurzame oplossing voor de woningeigenaar. We zorgen dat onze producten kunnen meebewegen met de klant. Dat je een lagere hypotheekrente betaalt, als je daar recht op hebt. Zonder gedoe. Gewoon automatisch. Aanbieders en adviseurs zullen hun klanten goede producten, oplossingen en perfecte service moeten bieden. Niet alleen om ze hun huis te kunnen laten kopen, maar ook om ze te laten blijven wonen. Daar kun je niet omheen, wat ons betreft is dit een hygiënefactor."

De adviseur zou volgens Oversteegen en Eijlander daarom vanuit klantbelang looptijdrente altijd als vertrekpunt moeten nemen voor zijn advies. Een probleem is echter dat het in de praktijk vaak lastig is om dit met de adviespakketten te berekenen. Daarnaast hebben adviseurs weinig tijd in de huidige woningmarkt.

‘Looptijdrente moet standaard in het advies worden meegenomen’

Ook speelt mee dat de consument via internet zelf vaak al onderzoek heeft gedaan naar de laagste rente en daarbij alleen kijkt naar aanvangsrente.

Looptijdrente wordt uitgangspunt

Looptijdrente is nog niet ingeburgerd bij consumenten en adviseurs. Daar moet verandering in komen, vindt Oversteegen: “Want als de consument na een paar jaar van zijn buurman hoort dat die een lagere rente gaat betalen, stapt hij naar zijn adviseur of hypotheekverstrekker met de vraag of dat voor hem ook geldt. Als dan blijkt dat dat niet in het oorspronkelijke advies is meegenomen, heeft de adviseur wat uit te leggen aan zijn klant. Dat zal in de toekomst zeer waarschijnlijk vaker gaan spelen.”

Hij vervolgt: “Tijdens het leven van de consument kan veel veranderen, een andere baan, een verhuizing of een scheiding. Het is daarom belangrijk al die zaken in het advies te betrekken en dus verder te kijken dan de laagste aanvangsrente. Looptijdrente zou daarom standaard moeten worden berekend en in het advies worden betrokken. Uiteindelijk wil je een klant zo lang mogelijk aan je binden door hem optimaal advies te geven en proactief te begeleiden. Ik verwacht daarom dat looptijdrente steeds meer het uitgangspunt wordt, al dan niet onder druk van de toezichthouder.”

Looptijdrente.nl van de Hypotheekbond is online en gratis beschikbaar. Wat staat de adviseur in de weg daarvan gebruik te maken? Eijlander: “Die vraag stel ik ook, en dan blijkt dat de adviseur in zijn adviespakket ‘leeft’, en die biedt dat inzicht niet altijd. Dus moet hij naar een ‘tweede scherm’, dat van de NHB, om een goede vergelijking te maken.” Dan zou de software toch standaard in de adviespakketten moeten worden opgenomen? Oversteegen: “Dat klopt. Het is al ingebouwd in een aantal pakketten. Maar in de vergelijking worden toch vaak de laagste aanvangsrentes getoond. Ik vind echt dat je verder moet kijken dan dat.” Eijlander bevestigt dit: “We willen het steeds makkelijker maken voor adviseurs om hun klanten nog beter te adviseren. Daar blijven we ons voor inzetten.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...