Over digitale baseball-plaatjes en polkadots

Paul Wessels

(Door Paul Wessels, Tulp Group in VVP 3) Innovatie heeft veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven. Maar bepaal maar eens de werkelijke waarde van vernieuwingen.

Enkele dagen geleden zat ik sinds lange tijd weer eens op de bank wat te zappen toen ik langs een programma kwam dat Pawn Stars heet. Een programma waarin mensen met de gekste voorwerpen en de claim van authenticiteit binnenlopen. Zo ook een man met een baseball-plaatje. Er werd een specialist bijgehaald. Het kaartje bleek 1.500 dollar waard.

Ik vroeg mij af: wie bepaalt authenticiteit? Blijkbaar een expert waarvan ik niet weet waarom hij het zou moeten weten. En wat heeft innovatie met dit baseballplaatje te maken? En al helemaal met innovatie binnen de financiële dienstverlening?

Al eeuwen kennen wij waarde toe aan op zichzelf redelijk waardeloze zaken als papier, ronde stukjes metaal en in het verleden zelfs tulpenbollen. Omdat we er gezamenlijk vertrouwen in stellen, het schaars is en omdat de authenticiteit te bepalen is. Gemeengoed dat op waarde wordt geschat.

In een periode waarin steeds meer online wordt gebracht en een gewoon mens de technologische innovatie niet bij kan houden, is het lastig om nieuwe ontwikkelingen juist te waarderen. Veel mensen van mijn generatie hebben bijvoorbeeld geen idee dat er levels in games worden verkocht. Of dat online gaming platform Roblox zomaar even 520 miljoen dollar ophaalt begin dit jaar. En waarom zouden ze?

Ik neem wel aan dat iedereen die binnen de financiële dienstverlening werkt, inmiddels belegt in Bitcoin. En misschien wel in Polkadot. Nu zelfs traditionele financiële instellingen, waaronder JPMorgan en Goldman Sachs, aandelen gekocht hebben in het eerste exchange-traded product (ETP) dat beleggers blootstelt aan Polkadot, kun je met goed fatsoen niet achterblijven.

Misschien iets nieuws op gebied van vaststellen van waarde en authenticiteit is de Non-Fungible Token, de NFT. Met deze innovatieve toepassing kun je aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent van een digitaal item. Geloof het of niet, maar dit gaat van Hashmasks, digitale kunstwerken, tot aan geplaatste Tweets. Het voor mij meest extreme voorbeeld is de ‘eerste tweet van Jack Dorsey’ die 2,9 miljoen dollar oplevert. De NFT-token verwerft hiermee de status van de expert uit Pawn Stars, maar dan digitaal.

‘Wie bepaalt authenticiteit?’

Versnelling en vertraging

Wie heeft niet een seminar bijgewoond waarin een visionair in rap tempo de toekomst schetst met beelden, om dat vervolgens te bevestigen met zijn boek dat je meekrijgt na afloop? Daarin wordt altijd de innovatiecurve getoond. Dat ding loopt exponentieel op, dus steeds steiler. Innovatie lijkt wel iets dat zichzelf versnelt door simpelweg haar eigen bestaan. Voor mij als simpele ziel nauwelijks bij te houden. Maar er is ook grote vertraging in innovatie. Puur door het fenomeen ‘gebruikers-acceptatie’. Deze vertraging wordt versterkt door wet- en regelgeving, of eigenlijk het tekortschieten daarvan. Innovatie heeft tijd nodig om te landen.

En soms neemt een innovatie helemaal niet de beloofde plaats volledig in. Denk aan de intrede van de ereader die het papieren boek zou verdrijven.

Invloed innovatie op onze branche

Zo kom ik terug op de financiële dienstverlening. Die zit vol met afhankelijkheden van innovatie-snelheid. Denk hierbij aan de kleine dingen, zoals een zijspiegel van een auto. Jaren terug werd deze vervangen door een nieuwe van twee tientjes. Tegenwoordig zit ze vol met camera’s en elektronica, waarmee de prijs om te vervangen veel hoger is. Voor verzekeraars heeft dit direct invloed.

Een grotere uitdaging wordt de zelfrijdende auto. Wie is aansprakelijk bij een aanrijding? De bestuurder, de eigenaar, de leverancier? En in welk land met welke wetgeving heeft de aanrijding plaatsgevonden. Maak daar maar eens chocolade van…

Dit is waarom ik de financiële dienstverlening zo leuk en uitdagend vindt. Wij zijn als branche in een uitstekende positie om innovatie te ondersteunen, bijvoorbeeld met financieringen. Daarnaast heeft innovatie veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven.

Ondertussen schaam ik mij minder om zappend op de bank, vrolijk verbaasd te zijn over volwassen mannen die uit hun dak gaan vanwege een groezelig baseball-plaatje… Ik ben daarmee tenslotte innovatieve inspiratie aan het opdoen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...