Over digitale baseball-plaatjes en polkadots

Paul Wessels

(Door Paul Wessels, Tulp Group in VVP 3) Innovatie heeft veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven. Maar bepaal maar eens de werkelijke waarde van vernieuwingen.

Enkele dagen geleden zat ik sinds lange tijd weer eens op de bank wat te zappen toen ik langs een programma kwam dat Pawn Stars heet. Een programma waarin mensen met de gekste voorwerpen en de claim van authenticiteit binnenlopen. Zo ook een man met een baseball-plaatje. Er werd een specialist bijgehaald. Het kaartje bleek 1.500 dollar waard.

Ik vroeg mij af: wie bepaalt authenticiteit? Blijkbaar een expert waarvan ik niet weet waarom hij het zou moeten weten. En wat heeft innovatie met dit baseballplaatje te maken? En al helemaal met innovatie binnen de financiële dienstverlening?

Al eeuwen kennen wij waarde toe aan op zichzelf redelijk waardeloze zaken als papier, ronde stukjes metaal en in het verleden zelfs tulpenbollen. Omdat we er gezamenlijk vertrouwen in stellen, het schaars is en omdat de authenticiteit te bepalen is. Gemeengoed dat op waarde wordt geschat.

In een periode waarin steeds meer online wordt gebracht en een gewoon mens de technologische innovatie niet bij kan houden, is het lastig om nieuwe ontwikkelingen juist te waarderen. Veel mensen van mijn generatie hebben bijvoorbeeld geen idee dat er levels in games worden verkocht. Of dat online gaming platform Roblox zomaar even 520 miljoen dollar ophaalt begin dit jaar. En waarom zouden ze?

Ik neem wel aan dat iedereen die binnen de financiële dienstverlening werkt, inmiddels belegt in Bitcoin. En misschien wel in Polkadot. Nu zelfs traditionele financiële instellingen, waaronder JPMorgan en Goldman Sachs, aandelen gekocht hebben in het eerste exchange-traded product (ETP) dat beleggers blootstelt aan Polkadot, kun je met goed fatsoen niet achterblijven.

Misschien iets nieuws op gebied van vaststellen van waarde en authenticiteit is de Non-Fungible Token, de NFT. Met deze innovatieve toepassing kun je aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent van een digitaal item. Geloof het of niet, maar dit gaat van Hashmasks, digitale kunstwerken, tot aan geplaatste Tweets. Het voor mij meest extreme voorbeeld is de ‘eerste tweet van Jack Dorsey’ die 2,9 miljoen dollar oplevert. De NFT-token verwerft hiermee de status van de expert uit Pawn Stars, maar dan digitaal.

‘Wie bepaalt authenticiteit?’

Versnelling en vertraging

Wie heeft niet een seminar bijgewoond waarin een visionair in rap tempo de toekomst schetst met beelden, om dat vervolgens te bevestigen met zijn boek dat je meekrijgt na afloop? Daarin wordt altijd de innovatiecurve getoond. Dat ding loopt exponentieel op, dus steeds steiler. Innovatie lijkt wel iets dat zichzelf versnelt door simpelweg haar eigen bestaan. Voor mij als simpele ziel nauwelijks bij te houden. Maar er is ook grote vertraging in innovatie. Puur door het fenomeen ‘gebruikers-acceptatie’. Deze vertraging wordt versterkt door wet- en regelgeving, of eigenlijk het tekortschieten daarvan. Innovatie heeft tijd nodig om te landen.

En soms neemt een innovatie helemaal niet de beloofde plaats volledig in. Denk aan de intrede van de ereader die het papieren boek zou verdrijven.

Invloed innovatie op onze branche

Zo kom ik terug op de financiële dienstverlening. Die zit vol met afhankelijkheden van innovatie-snelheid. Denk hierbij aan de kleine dingen, zoals een zijspiegel van een auto. Jaren terug werd deze vervangen door een nieuwe van twee tientjes. Tegenwoordig zit ze vol met camera’s en elektronica, waarmee de prijs om te vervangen veel hoger is. Voor verzekeraars heeft dit direct invloed.

Een grotere uitdaging wordt de zelfrijdende auto. Wie is aansprakelijk bij een aanrijding? De bestuurder, de eigenaar, de leverancier? En in welk land met welke wetgeving heeft de aanrijding plaatsgevonden. Maak daar maar eens chocolade van…

Dit is waarom ik de financiële dienstverlening zo leuk en uitdagend vindt. Wij zijn als branche in een uitstekende positie om innovatie te ondersteunen, bijvoorbeeld met financieringen. Daarnaast heeft innovatie veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven.

Ondertussen schaam ik mij minder om zappend op de bank, vrolijk verbaasd te zijn over volwassen mannen die uit hun dak gaan vanwege een groezelig baseball-plaatje… Ik ben daarmee tenslotte innovatieve inspiratie aan het opdoen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...