Over digitale baseball-plaatjes en polkadots

Paul Wessels

(Door Paul Wessels, Tulp Group in VVP 3) Innovatie heeft veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven. Maar bepaal maar eens de werkelijke waarde van vernieuwingen.

Enkele dagen geleden zat ik sinds lange tijd weer eens op de bank wat te zappen toen ik langs een programma kwam dat Pawn Stars heet. Een programma waarin mensen met de gekste voorwerpen en de claim van authenticiteit binnenlopen. Zo ook een man met een baseball-plaatje. Er werd een specialist bijgehaald. Het kaartje bleek 1.500 dollar waard.

Ik vroeg mij af: wie bepaalt authenticiteit? Blijkbaar een expert waarvan ik niet weet waarom hij het zou moeten weten. En wat heeft innovatie met dit baseballplaatje te maken? En al helemaal met innovatie binnen de financiële dienstverlening?

Al eeuwen kennen wij waarde toe aan op zichzelf redelijk waardeloze zaken als papier, ronde stukjes metaal en in het verleden zelfs tulpenbollen. Omdat we er gezamenlijk vertrouwen in stellen, het schaars is en omdat de authenticiteit te bepalen is. Gemeengoed dat op waarde wordt geschat.

In een periode waarin steeds meer online wordt gebracht en een gewoon mens de technologische innovatie niet bij kan houden, is het lastig om nieuwe ontwikkelingen juist te waarderen. Veel mensen van mijn generatie hebben bijvoorbeeld geen idee dat er levels in games worden verkocht. Of dat online gaming platform Roblox zomaar even 520 miljoen dollar ophaalt begin dit jaar. En waarom zouden ze?

Ik neem wel aan dat iedereen die binnen de financiële dienstverlening werkt, inmiddels belegt in Bitcoin. En misschien wel in Polkadot. Nu zelfs traditionele financiële instellingen, waaronder JPMorgan en Goldman Sachs, aandelen gekocht hebben in het eerste exchange-traded product (ETP) dat beleggers blootstelt aan Polkadot, kun je met goed fatsoen niet achterblijven.

Misschien iets nieuws op gebied van vaststellen van waarde en authenticiteit is de Non-Fungible Token, de NFT. Met deze innovatieve toepassing kun je aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent van een digitaal item. Geloof het of niet, maar dit gaat van Hashmasks, digitale kunstwerken, tot aan geplaatste Tweets. Het voor mij meest extreme voorbeeld is de ‘eerste tweet van Jack Dorsey’ die 2,9 miljoen dollar oplevert. De NFT-token verwerft hiermee de status van de expert uit Pawn Stars, maar dan digitaal.

‘Wie bepaalt authenticiteit?’

Versnelling en vertraging

Wie heeft niet een seminar bijgewoond waarin een visionair in rap tempo de toekomst schetst met beelden, om dat vervolgens te bevestigen met zijn boek dat je meekrijgt na afloop? Daarin wordt altijd de innovatiecurve getoond. Dat ding loopt exponentieel op, dus steeds steiler. Innovatie lijkt wel iets dat zichzelf versnelt door simpelweg haar eigen bestaan. Voor mij als simpele ziel nauwelijks bij te houden. Maar er is ook grote vertraging in innovatie. Puur door het fenomeen ‘gebruikers-acceptatie’. Deze vertraging wordt versterkt door wet- en regelgeving, of eigenlijk het tekortschieten daarvan. Innovatie heeft tijd nodig om te landen.

En soms neemt een innovatie helemaal niet de beloofde plaats volledig in. Denk aan de intrede van de ereader die het papieren boek zou verdrijven.

Invloed innovatie op onze branche

Zo kom ik terug op de financiële dienstverlening. Die zit vol met afhankelijkheden van innovatie-snelheid. Denk hierbij aan de kleine dingen, zoals een zijspiegel van een auto. Jaren terug werd deze vervangen door een nieuwe van twee tientjes. Tegenwoordig zit ze vol met camera’s en elektronica, waarmee de prijs om te vervangen veel hoger is. Voor verzekeraars heeft dit direct invloed.

Een grotere uitdaging wordt de zelfrijdende auto. Wie is aansprakelijk bij een aanrijding? De bestuurder, de eigenaar, de leverancier? En in welk land met welke wetgeving heeft de aanrijding plaatsgevonden. Maak daar maar eens chocolade van…

Dit is waarom ik de financiële dienstverlening zo leuk en uitdagend vindt. Wij zijn als branche in een uitstekende positie om innovatie te ondersteunen, bijvoorbeeld met financieringen. Daarnaast heeft innovatie veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven.

Ondertussen schaam ik mij minder om zappend op de bank, vrolijk verbaasd te zijn over volwassen mannen die uit hun dak gaan vanwege een groezelig baseball-plaatje… Ik ben daarmee tenslotte innovatieve inspiratie aan het opdoen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea denkt dat over twee jaar de eerste passagiersvluchten met drones zullen plaatsvinden. Als luchttaxi's vliegende auto's zijn, wil Achmea ze wel verzekeren....

Oud en nieuw

Oud en nieuw

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering,...

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt het Open Banking platform Bittiq over. Het platform zal binnen Ockto verder gaan als het Ockto Open Banking team. Robert Harreman, CEO van Ockto: “Wij...

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

(Uit VVP 06-2022) “Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets”, aldus CEO Ali Niknam van bunq. Volgens Niknam “barst de wereld van dingen die...

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Alicia Insurance, specialist in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor zelfstandigen, heeft zeven miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...