Over digitale baseball-plaatjes en polkadots

Paul Wessels

(Door Paul Wessels, Tulp Group in VVP 3) Innovatie heeft veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven. Maar bepaal maar eens de werkelijke waarde van vernieuwingen.

Enkele dagen geleden zat ik sinds lange tijd weer eens op de bank wat te zappen toen ik langs een programma kwam dat Pawn Stars heet. Een programma waarin mensen met de gekste voorwerpen en de claim van authenticiteit binnenlopen. Zo ook een man met een baseball-plaatje. Er werd een specialist bijgehaald. Het kaartje bleek 1.500 dollar waard.

Ik vroeg mij af: wie bepaalt authenticiteit? Blijkbaar een expert waarvan ik niet weet waarom hij het zou moeten weten. En wat heeft innovatie met dit baseballplaatje te maken? En al helemaal met innovatie binnen de financiële dienstverlening?

Al eeuwen kennen wij waarde toe aan op zichzelf redelijk waardeloze zaken als papier, ronde stukjes metaal en in het verleden zelfs tulpenbollen. Omdat we er gezamenlijk vertrouwen in stellen, het schaars is en omdat de authenticiteit te bepalen is. Gemeengoed dat op waarde wordt geschat.

In een periode waarin steeds meer online wordt gebracht en een gewoon mens de technologische innovatie niet bij kan houden, is het lastig om nieuwe ontwikkelingen juist te waarderen. Veel mensen van mijn generatie hebben bijvoorbeeld geen idee dat er levels in games worden verkocht. Of dat online gaming platform Roblox zomaar even 520 miljoen dollar ophaalt begin dit jaar. En waarom zouden ze?

Ik neem wel aan dat iedereen die binnen de financiële dienstverlening werkt, inmiddels belegt in Bitcoin. En misschien wel in Polkadot. Nu zelfs traditionele financiële instellingen, waaronder JPMorgan en Goldman Sachs, aandelen gekocht hebben in het eerste exchange-traded product (ETP) dat beleggers blootstelt aan Polkadot, kun je met goed fatsoen niet achterblijven.

Misschien iets nieuws op gebied van vaststellen van waarde en authenticiteit is de Non-Fungible Token, de NFT. Met deze innovatieve toepassing kun je aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent van een digitaal item. Geloof het of niet, maar dit gaat van Hashmasks, digitale kunstwerken, tot aan geplaatste Tweets. Het voor mij meest extreme voorbeeld is de ‘eerste tweet van Jack Dorsey’ die 2,9 miljoen dollar oplevert. De NFT-token verwerft hiermee de status van de expert uit Pawn Stars, maar dan digitaal.

‘Wie bepaalt authenticiteit?’

Versnelling en vertraging

Wie heeft niet een seminar bijgewoond waarin een visionair in rap tempo de toekomst schetst met beelden, om dat vervolgens te bevestigen met zijn boek dat je meekrijgt na afloop? Daarin wordt altijd de innovatiecurve getoond. Dat ding loopt exponentieel op, dus steeds steiler. Innovatie lijkt wel iets dat zichzelf versnelt door simpelweg haar eigen bestaan. Voor mij als simpele ziel nauwelijks bij te houden. Maar er is ook grote vertraging in innovatie. Puur door het fenomeen ‘gebruikers-acceptatie’. Deze vertraging wordt versterkt door wet- en regelgeving, of eigenlijk het tekortschieten daarvan. Innovatie heeft tijd nodig om te landen.

En soms neemt een innovatie helemaal niet de beloofde plaats volledig in. Denk aan de intrede van de ereader die het papieren boek zou verdrijven.

Invloed innovatie op onze branche

Zo kom ik terug op de financiële dienstverlening. Die zit vol met afhankelijkheden van innovatie-snelheid. Denk hierbij aan de kleine dingen, zoals een zijspiegel van een auto. Jaren terug werd deze vervangen door een nieuwe van twee tientjes. Tegenwoordig zit ze vol met camera’s en elektronica, waarmee de prijs om te vervangen veel hoger is. Voor verzekeraars heeft dit direct invloed.

Een grotere uitdaging wordt de zelfrijdende auto. Wie is aansprakelijk bij een aanrijding? De bestuurder, de eigenaar, de leverancier? En in welk land met welke wetgeving heeft de aanrijding plaatsgevonden. Maak daar maar eens chocolade van…

Dit is waarom ik de financiële dienstverlening zo leuk en uitdagend vindt. Wij zijn als branche in een uitstekende positie om innovatie te ondersteunen, bijvoorbeeld met financieringen. Daarnaast heeft innovatie veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven.

Ondertussen schaam ik mij minder om zappend op de bank, vrolijk verbaasd te zijn over volwassen mannen die uit hun dak gaan vanwege een groezelig baseball-plaatje… Ik ben daarmee tenslotte innovatieve inspiratie aan het opdoen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...