Samen bouwen aan oplossing waar de klant ja tegen zegt

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Multichannel is op dit moment misschien de norm, het is wat Adfiz betreft niet het eindstation. Dat werd duidelijk tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie op 12 januari in ’t Spant! in Bussum. “Wij willen graag samenwerken aan innovatie in de sector. De vraag is welke aanbieders dat ook gaan doen: samenwerken”, stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Welke aanbieders zoeken de concurrentie niet tussen eigen kanalen? Ooit was de wereld simpel, en werkten verzekeraars alleen via de adviseur. Natuurlijk waren er wel wat direct writers, maar die vermengden zich niet met het advieskanaal. Het was allemaal zeer overzichtelijk. Sindsdien is er veel veranderd. Ook de komende jaren blijven uitdagend nu het innovatievermogen van onze sector getest gaat worden.

De overheid is druk bezig innovatie in onze sector te stimuleren en start toezicht-initiatieven om vernieuwing ruim baan te bieden. De verwachtingen van intech start-ups en bigtech toetreders zijn in Den Haag en Amsterdam hooggespannen. Banken en verzekeraars springen over eigen legacy-schaduwen heen om mee te kunnen in de technologische ratrace. En dat is goed nieuws. Wij willen daar graag bij helpen. Omdat we als geen ander weten wat de klant in zijn dagelijkse inanciële leven echt beweegt. Omdat wij zo dicht bij de klant staan dat we een vertrouwensband met hem hebben en omdat we onafhankelijk zijn, dus niet gebonden aan een oplossing. En minstens zo belangrijk: omdat wij overtuigd zijn dat de slimste combinaties van technische eficiëntie en persoonlijke aandacht de toekomst hebben.

Ik zie gelukkig dat steeds meer banken en verzekeraars weer echt willen samenwerken. En waarschijnlijk om dezelfde redenen. Natuurlijk anders dan voorheen, maar er wordt duidelijk met meer waardering gesproken over de waarde van ons advies. Laten we hier in 2017 werk van maken. Maar laten we dan ook eerlijk zijn tegen elkaar: je kunt niet echt samenwerken als je tegelijkertijd van elkaar probeert te winnen.

Als een klant mij namelijk als adviseur vraagt om samen met hem vast te stellen welke verzekeraar op een bepaald moment een goede oplossing heeft voor een bepaald risico, dan krijgt die verzekeraar klantgegevens om de polis te kunnen leveren. En die gegevens krijgt de verzekeraar niet om zelf te bedenken wat hij die klant misschien allemaal nog meer voor andere oplossingen kan aanbieden. Kort gezegd: als we willen samenwerken, dan moeten we niet hoeven afspreken dat je zo’n klant niet commercieel gaat benaderen. Dat doe je gewoon niet.

Ik ben op zoek naar verzekeraars en banken waar de concurrentie niet gevoeld wordt tussen de afdeling direct writing en de afdeling intermediaire distributie, maar bij wie de andere aanbieders de concurrent zijn. Verzekeraars en banken dus die multichannel zien als de uitdaging om samen met de adviseur de klant via alle kanalen te bedienen.

Met deze aanbieders willen wij de toekomst in. Tegen deze aanbieders zeg ik: “Met jullie willen we werken aan innovatieve producten en bedieningsconcepten, waarmee je van je echte concurrenten kunt winnen. Of dat nu andere verzekeraars zijn, of tech-concurrenten die we vandaag nog niet kennen. Samen kunnen we bouwen aan proposities die én zeer eficiënt en betaalbaar zijn, én zeer persoonlijk en waardevol zijn. Aan oplossingen waar de klant vandaag én morgen ja tegen zegt!”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Aan de slag met de Wwft

Aan de slag met de Wwft

(Door Adfiz) De aanpak van witwassen en crimineel geld staat hoog op de politieke agenda. Het is dan ook niet verwonderlijk dat nalevingstoezicht op de Wet ter...

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

De anderhalvemetermaatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we – althans voorlopig...

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

De introductie van omzet als maatstaf bijdrage kosten doorlopend toezicht AFM betekent een lagere rekening voor 70 procent van de adviseurs en bemiddelaars. Dat...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD 2021 beschikbaar

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD 2021 beschikbaar

Het uniforme uitvraagformulier voor het WGA Eigenrisicodragerschap is weer vernieuwd, meldt Adfiz. De geactualiseerde versie kan men gebruiken voor werkgevers die...

Meeste advieskantoren in 2019 opnieuw gegroeid

Meeste advieskantoren in 2019 opnieuw gegroeid

De meeste advieskantoren zijn in 2019 opnieuw gegroeid in klantenaantallen en in omzet. Dat is te lezen in de Adfiz-uitgave ‘Advies in Cijfers 2020’,...

AFM onderzoekt uitbesteding financiële ondernemingen

AFM onderzoekt uitbesteding financiële ondernemingen

De grotere financiële ondernemingen met meer fte’s dan de normdrempel, meldt Adfiz, hebben van de AFM een aankondiging gehad dat de toezichthouder binnenkort...

Adfiz: update handreiking 1,5 meter afstand

Adfiz: update handreiking 1,5 meter afstand

Adfiz heeft de handreiking voor financieel advies op 1,5 meter afstand geactualiseerd. Ook heeft de organisatie leaflets/infographics gemaakt om medewerkers en klanten...

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

Nationale-Nederlanden voert in de huidige SWO een vereenvoudiging door van de klantidentificatie- en verificatie. De verzekeraar heeft de wijziging vooraf met Adfiz...

Houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

(door Adfiz) De 1,5 meter-maatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we –...