Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

cv-monteur

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van serviceabonnementen ter discussie bij de vergelijking van onderhoudspakketten van verschillende advieskantoren. Daarbij werd het de klant overzicht bieden van zijn financiële producten bij verschillende aanbieders wegzet als 'gebakken lucht'. Net als veel adviseurs maakte ik mij in eerste instantie boos dat een organisatie die de belangen van consumenten zegt te dienen hen zo op het verkeerde been zet. Wees gerust: Adfiz is hier als branchevereniging ook zeker in gesprek met de Consumentenbond. Toch bieden deze kwalijke misverstanden ook kansen", aldus Martin Holleman, adviseur Public Affairs en Beleid Adfiz in deel 9 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"In gesprekken met stakeholders vergelijk ik financieel advies tijdens de loptijd van de hypotheek vaak met een cv-ketel. Je kunt ervoor kiezen een cv-ketel eens per twintig jaar te laten vervangen en een monteur te laten komen op het moment dat het apparaat het onverwachts toch tussentijds begeeft. Het risico dat het goed misgaat, is namelijk heel erg klein, maar als het dan tóch misgaat kan dat verstrekkende gevolgen hebben; bijvoorbeeld bij een brand of koolmonoxidevergiftiging. Niet voor niets raadt de Consumentenbond consumenten dan ook ten zeerste aan om wél een onderhoudscontract af te sluiten voor een cv-ketel. Op zijn website vat de Consumentenbond het belang daarvan beknopt samen: 'Met regelmatig onderhoud zorg je dat een cv-ketel veilig en zuinig blijft werken'."

Volgens Holleman is die laatste zin de sleutel naar het succesvol overtuigen van de consument(enbond) van het belang van actief klantbeheer. "Het product waar het abonnement op ziet is totaal verschillend, maar ook een financieel serviceabonnement biedt de klant gemoedsrust, veiligheid en in veel gevallen een mogelijke besparing. Bijvoorbeeld door een periodieke check van de financiële producten en persoonlijke situatie van de klant. En nee: acht van de tien keer zal zo’n periodieke check - net als bij het cv-ketel onderhoud - weinig verrassende resultaten opleveren. Maar we zijn er als adviseurs juist voor dat ene moment dat de periodieke check wel het verschil maakt. Door bijvoorbeeld die ene klant met een rentevaste periode van twintig jaar te adviseren om tussentijds over te sluiten en zo maandelijks te besparen. Of met één telefoontje of mailtje overzicht te bieden in de afgesloten verzekeringen zonder dat de klant bij drie of vier verschillende verzekeraars in hoeft te loggen."

"Als adviessector hoeven wij elkaar niet te overtuigen van het nut van actief klantbeheer. Ik spreek vanuit Adfiz veel adviseurs van wie de klanten met plezier een klein maandelijks bedrag betalen voor hun serviceabonnement. Omdat het voor rust en zekerheid zorgt, je altijd met je vragen bij de specialist terecht kunt en als mooie bijkomstigheid heeft dat het zichzelf vroeg of laat ook in harde euro’s terugverdient. Toch ben ik bang dat er ook genoeg consumenten zijn die – samen met de Consumentenbond - nog leven met de gedachte dat een serviceabonnement weggegooid geld is. Laten we als sector daarom nog eens kritisch naar de inhoud van serviceabonnementen kijken, maar vooral klant voor klant de vraag stellen of zij net zo’n veilig gevoel willen hebben bij hun financiën als bij hun cv-ketel. Want waar de cv-monteur ervoor zorgt dat klanten er letterlijk warmpjes bij zitten, zorg jij er als adviseur voor dat de klant er financieel warmpjes bij zit."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...