Zeven vragen aan... Sijtze Faber

section1_page34_article25_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto?

Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je voor en daar leef je van. Dat betekent de telefoon opnemen als die gaat en niet standaard een bandje laten horen met de tekst: ‘Alle medewerkers zijn in gesprek’. Niet iedere medewerker is in gesprek, dus lieg niet tegen de klant. Klanten voelen dat ook zo en storen zich in toenemende mate aan de prestaties van de financiele dienstverlening in het algemeen. Als motto noteer ik graag: ‘Groot worden door klein te blijven’. Klanten vragen aandacht en krijgen dat onvoldoende. Natuurlijk moeten we de ICT van tegenwoordig slim inzetten, maar houd steeds die klant voor ogen die je wilt bedienen op de juiste wijze.

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Kun je uitleggen waarom?

Eckart Wintzen. Als geen ander wist hij invulling te geven aan mijn motto. In zijn boek Eckharts notes deelt hij zijn kennis over het cellenprincipe. Als je bedrijf groeit, doe dat dan met een bepaald aantal medewerkers en sticht van daaruit een tweede cel die gevoed wordt door de kennis vanuit de eerste. Zo kun je ongelimiteerd groeien als je dat wilt. Er zit ook iets in van ‘samen’. Ook dat spreekt mij aan. Niet alles op een eilandje zelf doen, maar zaken collectief aanpakken als daarmee winst te behalen is. Sparren met collega’s blijft een voorwaarde om van dat eilandje af te komen.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe?

Ik denk dat ik sociaal erg betrokken ben. We leven in een relatief klein dorp (Nijeveen) waar we actief de diverse zaken oppakken. We wachten niet op anderen maar vormen een gemeenschap van denkers en doeners. Iedereen is hier lid van minimaal twee verenigingen en het is een sportdorp bij uitstek (de korfballers spelen op het hoogste niveau). Ons kantoor sponsort de meeste verenigingen en we zien dat het ook wat oplevert. Dit betekent ook aanwezig zijn bij wedstrijden, maar dat is allerminst een last. Ikzelf ben bestuurlijk betrokken bij een aantal verenigingen. Als er naast dat alles wat gevierd moet worden, maken we muziek met een band waarin ik de toetsenist ben.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

Lastige vraag. Als ik de ontwikkelingen zie binnen de medische wetenschap en hoe men in staat is om gezichtsvermogen terug te brengen in de oogbol via een camera die werkend in het gezicht kan worden geplaatst, dan zijn de mogelijkheden oneindig. Protheses die signalen opvangen vanuit de hersenen en daarna blindelings hun werk doen. Het is mogelijk het menselijk lichaam te voorzien van micromateriaal dat functies overneemt als die het laten afweten. Wat gaat dit alles doen met het sterftecijfer op termijn? Wat zijn de economische gevolgen als een pensioenstelsel gaten gaat vertonen en reserves onvoldoende blijken? Anticiperen met de voortschrijdende inzichten lijkt me de enige oplossing.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Anders. Banken gaan terug naar de basis als het gaat om het palet van diensten die ze nu aanbieden. De markt voor verzekeringen zal zich verder splitsen in simple risks en een adviesmarkt. Simple risks worden gestandaardiseerd aangeboden via internet en daarvan zal de adviesfunctie verder afnemen. Maximale dekking voor een scherp tarief. Wie daar de juiste look & feel omheen weet te creëren is winnaar. Als wet- en regelgeving onverminderd door gaan, blijft er aan de andere kant een grote adviesbehoefte bij complexe vraagstukken bestaan, zeker in de zakelijke markt.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in onze sector?

Vaak is dat een politieke kreet. Als het woord maar voorkomt in aanbestedingen en plannen, gaat de subsidiekraan open. Natuurlijk is het een issue, maar dan veel breder. Van financiële instituten verwacht men dat de gelden verantwoord worden belegd en daar zal de consument keuzes op baseren. Naast groene stroom zullen er meer producten in de financiële sector ontstaan die hetzelfde label voeren.

7. Wat wil je per se ooit nog eens doen als ondernemer?

Geen specifieke doelen anders dan gezond blijven en iedere dag met plezier invulling geven aan dit ondernemerschap. Ik denk iedere dag nog in termen van groei en dat is de basis voor iedere uitdaging. n

‘Als het woord duurzaamheid maar voorkomt in aanbestedingen, gaat de subsidiekraan open’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...