Succesvol innoveren doe je met elkaar

section1_page10_article53_1.jpg

De recent gehouden fintechbeurs Finovate in Londen maakt het pijnlijk duidelijk: de verzekeringsbranche innoveert nauwelijks. Het gebrek aan nieuwe initiatieven staat in schril contrast met de prioriteitenkalender van Nederlandse verzekeraars waar – aangejaagd door het Verbond – innovatie prominent op plek 1 staat.

Innovatie buiten onze branche gaat in ieder geval leiden tot verdere daling van premiestromen, eenvoudigweg omdat zelfrijdende auto’s en internet of things de schadelast verkleinen. Verdienmodellen die gekoppeld zijn aan de premiehoogte zullen niet houdbaar blijken. Je zou dan ook verwachten dat we met elkaar in de keten volledig inzetten op het klaar maken van onze branche.

De aankondiging van DNB en AFM om start-ups ter wille te zijn zal nauwelijks helpen. Het is immers niet de primaire rol van de toezichthouders om de markt op te schudden en concurrentie te vergroten. Elke nieuwe toetreder die onder een ‘light vergunning’ toetreedt, beconcurreert de bestaande partijen met oneigenlijke middelen. De vergelijking met Uber dringt zich op. Als er al een partij zou zijn die hier een rol in kan spelen, dan is het de ACM. Maar die partij is nagenoeg onzichtbaar.

AFM en DNB kunnen wel bijdragen aan innovaties door snel een helder juridisch kader te creëren als de markt hierom vraagt. Open normen mogen geen open zenuwen worden. De gewenste nazorg bij aanbiedingen op basis van execution only is zo’n onderwerp. Zonder een heldere richtlijn gaan we hierover pas over enkele jaren vanuit de civiele rechter jurisprudentie krijgen en tot die tijd zijn innovaties op dit vlak een Russisch roulette. Binnen Volmacht zou het helpen om de discussie over het beloningsmodel formeel te sluiten. Zekerheid over de structuur van de volmachtbeloning is noodzakelijk om over nieuwe investeringen bij verzekeraars en serviceproviders te kunnen beslissen.

Ik vind het teleurstellend dat marktpartijen innovatie vooral inzetten als concurrentiemiddel tegen elkaar in plaats van met elkaar. Vele verzekeraars zetten in op het directe kanaal. Innovatie is dan vooral gericht op het binnenhalen van nieuwe premie in plaats van op het verbeteren van de klantpropositie. Probleem hier is dat klanten uit zichzelf maar zeer beperkt in beweging komen voor verzekeringen. Internetmarketeers lijken als enige te profiteren van dit soort innovaties. Klanten worden gelokt met onverantwoorde premiekortingen en daarmee leidt het tot een race to the bottom qua rendementen.

Door innovatie vooral in te zetten in de concurrentiestrijd binnen de keten creëer je als het ware ook direct je eigen weerstand. Het moet toch mogelijk zijn om zodanig te innoveren dat de gehele keten meeprofiteert? Innovatie zonder de adviseur er in te betrekken leidt niet tot succes.

Voor adviseurs is innovatie veelal afhankelijk van de stappen die hun IT-leveranciers maken. En daar hoor ik vooral teleurstelling en frustratie. De ‘fusie’ tussen Anva en FasterForward heeft niet geleid tot software waar adviseurs de oorlog mee winnen. De aanschaf van FinFin door Adfiz kunnen we als een miskoop afboeken. CCS en Unit4 investeren nauwelijks in hun producten. En hoewel platformen als Aplaza en Meetingpoint vol positieve energie blijven geloven in de toekomst, lijkt het draagvlak onder verzekeraars af te brokkelen. Adviseurs zouden positiever op veranderingen kunnen reageren. De aankondiging van ‘MijnAegon’ direct afserveren met een oproep tot boycot, is niet de weg die we met elkaar moeten gaan. Innovatie zonder de betrokkenheid van de verzekeraars is kansloos. Uiteindelijk hebben we met elkaar alles te verliezen als we onze branche niet naar de nieuwe tijd weten te tillen, en tegelijkertijd hebben we heel veel te winnen als we daar wél in slagen. Elon Musk kan wellicht ons voorbeeld zijn: nagenoeg alle patenten van Tesla zijn vrij te gebruiken door iedereen. Met elkaar innoveren is de succesformule van de toekomst.

‘Open normen mogen geen open zenuwen worden’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Verzekeraars zijn in hun premies niet meer onderscheid gaan maken tussen verschillende groepen mensen met verschillende risico’s. Voor zover er premieverschillen...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...