Transparant zijn over dienstverlening

glazen bol via Pixabay

(Adfiz in VVP 01-2020) Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening.

Het ‘transparantievraagstuk’ houdt de gemoederen in Den Haag al geruime tijd flink bezig. Hoewel de noodzaak om transparantie bij schadeverzekeringen wettelijk te regelen ontbreekt, lijkt de minister toch aan te sturen op nieuwe transparantie-eisen. In het licht daarvan is het belangrijk erop te focussen dat de nieuwe regels bijdragen aan inzicht en begrip onder consumenten. Er moet voor gewaakt worden dat ze niet doorslaan in eenzijdige aandacht voor de kosten van dienstverlening.

Kennisdossier

Adfiz en haar leden beschikken over de kennis van wat er nodig is om de consument zinvol te informeren over financiële dienstverlening. Deze kennis wordt verzameld en gedeeld via een apart kennisdossier, Transparantie in dienstverlening. Daarin vinden leden onder andere de volgende modellen: Dienstenwijzer, die verantwoord invulling geeft aan de transparantiewens zoals de minister die tot nu toe kenbaar heeft gemaakt; Overeenkomst van opdracht, voor doorlopende dienstverlening met provisie; Voorwaarden doorlopende dienstverlening.

In het kennisportaal is ook de klantleaflet Transparantie in dienstverlening gepresenteerd. Juist dit leaflet kan de adviseur helpen om samen met de klant aan de hand van vier stappen goed te bespreken wat het belang en de waarde van de dienstverlening is, zodat de klant weet wat hij mag verwachten:

Inventarisatie en analyse van de huidige situatie

In deze eerste stap op het leaflet legt een adviseur de klant uit wat er moet gebeuren en wat hij daarbij van zijn adviseur kan verwachten. Als dit eenmaal in kaart is gebracht, rijst vanzelf de vraag welke risico’s de klant zelf kan (hoe groot is de schade?) en wil (hoe groot is de kans?) dragen. De laatste fase in deze stap is het inventariseren van risico’s die al gedekt zijn.

Advies over dekkingen

Nu uit de inventarisatie en analyse een goed en actueel beeld is ontstaan van de klantsituatie is ook duidelijk geworden wat de klant nog moet regelen. Daar gaan we in de tweede stap van het leaflet dan ook op in. De adviseur kan hier opnieuw toelichten wat de klant van hem mag verwachten. Dat is enerzijds advies over vragen als ‘welke risico’s moet ik verzekeren?’ en ‘wat kan ik doen om schade te voorkomen?’. En anderzijds hulp bij uitleg van polisvoorwaarden, consequenties van eigen risico’s en kwaliteit van de verzekeraar.

Informeren en onderhouden van de verzekeringen

De derde stap toont de klant enkele acties van zijn adviseur om ervoor te zorgen dat de gekozen verzekering altijd up-to-date blijft, zoals het opvolgen van veranderingen in wet- en regelgeving of de persoonlijke situatie. Dit sluit aan bij het kennisdossier Actief Klantbeheer.

Helpen bij schade

In de laatste stap kan de adviseur uitleggen wat er allemaal kan komen kijken bij een schade. Zaken als overbruggingsmaatregelen, de schademelding zelf en zorgen voor een goed en snel herstel.

De klantleaflet Transparantie in dienstverlening en andere modellen zijn voor leden te downloaden van het extranet van Adfiz. Niet-leden kunnen over de tools contact opnemen met Adfiz via info@adfiz.nl.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...